"We hebben hetzelfde basistrainingsprogramma als alle atleten - fietsen, hardlopen, zwemmen, bodybuilding - dat we aanpassen aan de fysieke eisen die aas ons worden gesteld. Tijdens de Dakar-rally zijn de dagen lang en boordevol actie. We staan om 3:00 uur op en rijden dan twee uur om het begin van de 'Special' te bereiken. De Special duurt 4 tot 5 uur onder een felle zon. Het is erg warm en erg zwaar. Het is ook mentaal zwaar. De Dakar duurt 10 dagen, en we leggen in die periode tussen de 500 en 600 kilometer af. Daarom is het ook een van de zwaarste races ter wereld. Je moet tot het eind alles blijven geven, omdat vaak pas in de laatste paar dagen wordt bepaald wie de winnaars en verliezers zijn. Ik let ook heel goed op de navigatie als ik een wedstrijd doe. Het is waar ik goed in ben. Ik ben weken bezig met het oefenen van mijn navigatievaardigheden, het is mijn persoonlijke missie. In Peru kon je soms gemakkelijk verdwalen in de grote woestijngebieden, of door de verkeerde vallei in te rijden, wat kostbare tijd kan kosten. Navigatie is behoorlijk complex. Het is geweldig als er wegen zijn. Maar als die er niet zijn, moet je een koers volgen die in het boek staat, in zware omgevingen waar je niet in een rechte lijn kunt rijden. Dat maakt het erg moeilijk om de controlepunten te vinden. En tijdens het navigeren is snelheid essentieel! Het halen van de finish is een overwinning op zich. Wat echt telt in deze rally is wat de motor en de onderdelen aankunnen zonder te breken. Het vervangen van een motor betekent een straf van 15 minuten; doe je het twee keer, dan kost dat een uur. De technologie moet dus ook steeds robuuster, duurzamer en effectiever zijn. Het hele team wordt begeleid door drie monteurs: een technicus voor de elektronische systemen van de motorfiets die zaken als het brandstofmengsel op verschillende hoogten en bij veranderende temperaturen regelen, een motormanager en een specialist op het gebied van wielophanging. Elke motorrijder heeft zijn eigen speciale monteur voor dagelijks onderhoud. We hebben vaak werkplaatslampen gebruikt. Ten eerste omdat we 's avonds laat kunnen arriveren na elke etappe. Ten tweede moeten de monteurs soms de hele nacht aan de motor werken. De professionele werkplaatslampen van Philips zijn geweldig: ze zijn heel krachtig en gemakkelijk te hanteren, met name de voorste lampen die we vaak gebruiken. Met de witte kleurtemperatuur kunnen we goed zien wat we doen. Vaak doen we wat we in het donker een 'tussenreis' noemen, wat betekent dat we 's nachts vertrekken om het begin van de etappe te bereiken. In deze situaties is verlichting ontzettend belangrijk. De wegen zijn vaak klein, met loslopende dieren en meerdere obstakels. Zowel de bestuurder als de motorfiets moeten de startlijn van de Special veilig bereiken. We hebben de grote technische servicewagens uitgerust met Philips MasterDuty-koplampen van 24 V met een hoge trillingsbestendigheid en een langere levensduur. In Zuid-Amerika kunnen de vrachtwagens heel wat kilometers afleggen, soms op het parcours zelf. Een etappe winnen is fantastisch. Maar strategisch is het niet altijd de beste manier om de race te winnen. Als je een etappe wint, begin je de volgende op de eerste plaats, wat betekent dat je de eerste bent die zich een weg moet banen en de route moet openen. Dat maakt het natuurlijk gemakkelijker voor de achterliggende concurrenten, terwijl het veel tijd kan kosten op de ranglijst. Wat we de 'fesh-fesh' noemen, maakt het ook erg moeilijk. Het is heel fijn stof waarin de motorfiets zinkt. Je weet niet wat er onder zit, zoals stenen die een lekke band kunnen veroorzaken of waardoor je kunt vallen. De etappe die ik heb gewonnen, nummer 3, was tot nu toe mijn grootste moment in de Dakar. Dat was mijn eerste officiële overwinning!" Over Lumileds Voor auto-, mobiel-, IoT- en verlichtingsbedrijven die innovatieve verlichtingsoplossingen nodig hebben, is Lumileds wereldleider met meer dan 9000 teamleden die actief zijn in meer dan 65 landen. Lumileds werkt samen met zijn klanten om de grenzen in verlichting te verleggen. Ga voor meer informatie over onze verlichtingsoplossingen naar lumileds.com.
Xavier de Soultrait, rallymotorrijder gesponsord door Philips-autoverlichtingsproducten, sprak met ons over wat er nodig is om te concurreren in de legendarische Dakar-rally.
Hard trainen voor een van de zwaarste rally's ter wereld
Briljante monteurs en een geweldig team
Een etappe winnen
Navigatie of niet verdwalen in de woestijn
De navigatie tijdens een wedstrijd is mijn sterke punt. Het is waar ik goed in ben. Ik ben weken bezig met het oefenen van mijn navigatievaardigheden, het is mijn persoonlijke missie. Ik kan veel navigeren in de woestijnen van Marokko of Zuid-Amerika. Het doel is om een gevoel te krijgen voor bijna elke locatie, en als de volgende Dakar plaatsvindt op een plek waar ik al heb getraind, dan is dat des te beter! Navigeren maakt deel uit van de hele racestrategie op de Dakar.
In Peru kon je soms gemakkelijk verdwalen in de grote woestijngebieden, of de verkeerde vallei in rijden, wat kostbare tijd kan kosten. Navigatie is behoorlijk complex. Het is geweldig als er wegen zijn. Maar als die er niet zijn, moet je een koers volgen die in het boek staat, in zware omgevingen waar je niet in een rechte lijn kunt rijden. Dat maakt het erg moeilijk om de controlepunten te vinden. En ook tijdens het navigeren is snelheid essentieel!
Elke avond moet er aan het wegboek worden gewerkt. Het neemt 4 tot 5 uur in beslag. Zodra de wegenkaart binnen is, wordt deze omgezet in een GPS-koers. Van daaruit moet de volgende etappe nauwkeurig worden voorbereid. Zodra bekend is wat bijvoorbeeld het bodemtype en de consistentie zijn, kunnen de banden worden gekozen. Hoe meer informatie, des te beter de prestaties. Ik verken de route vaak zelf.
Bevoorrading op de weg
Op het gebied van voorraden hebben we 3 liter water en 3 liter vloeibare maaltijden bij ons, naast 3 liter water op de motorfiets, voor noodgevallen. Vloeibare maaltijden bestaan uit poeder dat we mengen met water, zoals zeelieden op hun racejachten. Ik neem ook voedingsrepen mee in mijn zakken. Elke 200 kilometer is er een tankstation; op een zachte ondergrond gebruiken we 12 tot 13 liter brandstof per 100 kilometer (we hebben ongeveer 30 liter brandstof op de motorfiets en we moeten 200 km kunnen rijden). Persoonlijk drink ik 6 tot 7 liter water per dag.
Een ware passie
Mijn ouders en grootouders reden motor. Mijn vader deed mee aan een aantal regionale races. Dus we hadden een motor thuis. Stap voor stap zijn mijn twee broers en ik er ook mee aan de slag gegaan. Zo veranderde het in een passie: mijn enige gedachte was motorrijden en racen. Ik had tijdens de vakanties en in het weekend bijbaantjes om voor mijn motor, uitrusting en races te betalen. Ik heb deelgenomen aan het Franse kampioenschap, daarna aan het Europese kampioenschap en daarna de Enduro. Tot slot de Dakar Rally. Na mijn tweede race zag Yamaha me en sloot ik me aan bij het officiële team.
Ik droomde al van kinds af aan van Dakar toen ik het op televisie keek. Ik had nooit gedacht dat ik het ooit zou kunnen doen. En hier ben ik dan, naast de beste rijders ter wereld, en ik heb zelfs een etappe gewonnen!
Het gevaar begrijpen en beheersen
Tijdens Dakar gaan we echt snel. We weten allemaal dat Dakar echt niet gemakkelijk is en dat ongelukken heel snel kunnen gebeuren. Vorig jaar heb ik na een val mijn elleboog op 6 plekken gebroken. Op dat moment realiseerde ik me niet dat ik iets had gebroken. Maar na 15 kilometer moest ik de feiten onder ogen zien en uit de rally stappen.
Het gaat om winnen, maar niet tegen elke prijs. Geavanceerde medische hulp is ver weg en bij een ongeluk is er niets in de buurt. Ze moeten je eerst ophalen en daarna zorgen voor medische hulp. Dat kan wel even duren. Je moet dus snel zijn om de race te winnen, maar je moet ook weten hoe je jezelf moet beschermen en ernstige ongevallen kunt voorkomen.
Zonder een vast punt om je op te concentreren in de duinen kunnen sommige rijders last hebben van zogenaamde duinziekte. Ik heb dat zelf ook. Het is erg moeilijk. Je moet jezelf heel goed kennen en leren hoe je dit kunt beheersen. Vestibulaire therapie helpt me om mijn gevoel van balans in de duinen behouden.
Meer informatie: www.philips.com/xavier
Als toonaangevend bedrijf op het gebied van verlichtingsoplossingen voor de auto-industrie heeft Lumileds een licentie voor het gebruik van het merk Philips voor haar productassortiment autoverlichting en -accessoires. De verlichtingsoplossingen van Philips zijn al ruim 100 jaar toonaangevend op het gebied van autoverlichtingstechnologie. Dankzij ongeëvenaarde designinnovatie en strenge productienormen bent u ervan verzekerd dat Philips voor kwaliteit staat.
Mogelijk bent u ook geïnteresseerd in:
Gids voor het vinden van de juiste lamp
Koop Philips Automotive-producten online of in een winkel bij u in de buurt
Hebt u vervangende Philips-koplampen nodig voor uw auto?
De hoogste prioriteit van Philips is zorgen voor maximale tevredenheid van klanten die authentieke Philips-producten kopen
De koplampen vervangen van uw Peugeot 308
De koplampen vervangen van uw Range Rover Evoque
De koplampen vervangen van uw Mini Cooper Countryman
De koplampen vervangen van uw Volkswagen Golf VII
Wij staan garant voor kwaliteit, zodat je zorgeloos kunt
genieten
Wij geven producten een tweede leven met refurbished edities*
Wij helpen je om onderdelen te vervangen, niet het hele product*
Wij nemen verantwoordelijkheid voor onze impact op het milieu
*Alleen van toepassing op Persoonlijke verzorging, Verzorging voor moeder en kind en Huishoudelijke artikelen.
You are about to visit a Philips global content page
Continue