Belangrijke informatie over de veiligheidsmelding van bepaalde slaap- en beademingsapparaten van Philips. Meer informatie
Dagen
Uren
Minuten
Seconden
Belangrijke informatie over de veiligheidsmelding van bepaalde slaap- en beademingsapparaten van Philips. Meer informatie
1
0

Winkelwagen

Er zitten momenteel geen artikels in uw winkelwagen.

    Home ›› Wat mag je niet eten als je zwanger bent?

    Home ›› Wat mag je niet eten als je zwanger bent?

    Wat mag je niet eten als je zwanger bent? Tips voor eten tijdens je zwangerschap

     

    Leestijd: 5 Min

     

    Je lichaam is perfect aangepast om je baby te ondersteunen, maar het helpt natuurlijk om hiernaast gezond te eten. Maar wat mag je eten? En misschien wel belangrijker: wat mag je niet eten tijdens de zwangerschap? En wat mag je niet drinken als je zwanger bent? We hebben deze lijst samengesteld zodat je 100% zeker kunt zijn.


    Onthoud dat alle zwangerschappen anders zijn en dat ons advies een bezoek aan een arts niet vervangt. Praat met je zorgverlener om eventuele specifieke dieetveranderingen te bespreken.

    Wat mag een zwangere vrouw niet eten?

     

    Streef zoals altijd naar regelmatige maaltijden met kwalitatief goede voedingsmiddelen zoals groenten, fruit en volkorengranen, maar probeer suiker te beperken.
    Voedingsmiddelen die je om veiligheidsredenen niet moet eten zijn rauw vlees, lever, sushi, rauwe eieren, zachte kazen en ongepasteuriseerde melk of sappen. Hieronder hebben we wat meer details samengebracht over een paar dingen die je niet mag eten als je zwanger bent: 1 2 3

     

    • Vis met kwik, rauwe vis en schaaldieren
      Mag je garnalen als je zwanger bent? Helaas kun je het beste rauwe vis en schaaldieren vermijden, omdat die parasieten en bacteriën kunnen bevatten. Laat ook vis met een hoog kwikgehalte staan, zoals zwaardvis, koningsmakreel en tonijn.
       
    • Zachte kazen gemaakt van ongepasteuriseerde melk
      Welke kaas mag je niet eten als je zwanger bent? Zachte kazen zoals feta, brie of camembert staan op deze lijst. Omdat ze met rauwe melk gemaakt zijn, kunnen ze besmet zijn met listeriabacteriën.4
      Vuistregel: zoek naar het etiket waarop staat dat de kaas gepasteuriseerd is.

     

    • Ongepasteuriseerde melk en sap
      Dezelfde regel geldt voor sap en melk. Versgeperst sap of elke soort ongepasteuriseerd sap kan schadelijke bacteriën bevatten (E-coli, listeria, salmonella)5 en mag dus niet gedronken worden tijdens de zwangerschap. 
       
    • Rauwe eieren
      Rauwe eieren en voedingsmiddelen die rauwe of zachtgekookte eieren bevatten mag je tijdelijk niet eten. Let op dat deze ook in salades, dressings en ijs kunnen voorkomen.
       
    • Rauw vlees en gevogelte 
      Rauw vlees kan listeria bevatten. Speel op veilig en vermijd vleeswaren tijdens de zwangerschap en verwarm restjes vlees opnieuw tot ze dampend heet zijn. Gekoelde patés of vleessmeersels (zoals filet américain) zijn ook verboden terrein. Zorg ervoor dat hele stukken vlees helemaal gaar zijn voor je ze consumeert.
       
    • Rauwe of ondergekookte kiemgroenten
      Rauwe kiemen zoals luzerne (alfalfa), tuinkers, radijs, klaver, bonen of andere kiemen kunnen ziektes overdragen, dus moeten ze grondig gekookt worden om het risico van bacteriegroei te verminderen. Hetzelfde geldt voor ongewassen groenten en fruit en bereide salades.

    Voedingsmiddelen die afgeraden worden als je zwanger bent:

     

    • Vers, voorgevuld vlees 
      Koop gevogelte met vulling uit de diepvries en kook deze goed: vers vlees en vulling kunnen de groei van bacteriën bevorderen.7

    • Snoep, koolhydraten en fastfood
      Natuurlijk zul je tijdens de zwangerschap hunkeren naar zoetigheid of fastfood. Probeer verstandige keuzes te maken en ga op zoek naar gezonde opties. Gebruik bijvoorbeeld een Airfryer om tot 90% minder vet te eten tijdens je maaltijd.* Eet maximaal 8 dropjes per dag en vermijd drop helemaal als je een hoge bloeddruk hebt.8

    • Overtollige cafeïne
      De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert om de dagelijkse inname van cafeïne te beperken. Dit vermindert het risico op zwangerschapsverlies en baby’s met een laag geboortegewicht.9

    Wat je nodig hebt

    Gezonde voedingstips voor aanstaande moeders

     

    Hier zijn nog een paar belangrijke tips voor een gezonde, evenwichtige voeding tijdens de zwangerschap:

     

    • Eet volkorengranen zoals volkorenbrood en pasta.
    • Kies voor mager vlees of gevogelte en probeer ongeveer 1 kg gekookte vis per week te eten. Denk er wel aan vis te kiezen die weinig kwik bevat.
    •  Kies voedsel volgens de Schijf van Vijf: groente en fruit; smeer- en bereidingsvetten; vis, peulvruchten, vlees, ei, noten en zuivel; (volkoren)graanproducten en aardappelen; dranken.10 Verdeel je bord in tweeën met de ene helft groenten en fruit en de andere helft volkorengranen, eiwitten en vetten.
    •  Soepen en smoothies zijn handig om meer groenten en fruit aan je dieet toe te voegen, en het gebruik van een soep-/smoothiemaker is een probleemloze manier om in een handomdraai gezonde gerechten te bereiden.
    •  Praat met je huisarts over een voedingsplan en prenatale vitamines zoals foliumzuur en ijzer. Tijdens de zwangerschap heb je een grotere behoefte aan sommige vitaminen en mineralen en het is moeilijk om alles wat je nodig hebt alleen uit voedsel te halen.
    •  Streef ernaar enkelvoudig of meervoudig onverzadigde vetten te eten zoals olijfolie en avocado's en beperk verzadigde vetten en 'lege calorieën' zoals snoep of suikerhoudende drankjes.

    Hopelijk weet je nu wat je niet mag eten als je zwanger bent. Gezond eten is maar een klein onderdeel van de zwangerschap. Blijf op de hoogte van je gezondheid met de Zwangerschap+ mobiele app. De app biedt dagelijkse ondersteuning en helpt je bij elke stap van je zwangerschap. Raadpleeg altijd een arts voor je aan een specifiek dieet begint.

    Meet the Baby+ App

    Maak kennis met de Baby+ App

    Volg de ontwikkeling van je baby en bewaar die speciale momenten voor altijd. Download de ondersteunende baby-app voor moeders en vaders

    Download nu:

    Dit vind je misschien leuk

    • Hoeveel moet een pasgeboren baby drinken?

      Hoeveel moet een pasgeboren baby drinken?

    • Borstvoedingstips: zo voorkom je zere tepels

      Borstvoedingstips: zo voorkom je zere tepels

    You are about to visit a Philips global content page

    Continue

    You are about to visit the Philips USA website.

    Ik begrijp het

    U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.