NL
FR
0

Winkelwagen

Er zitten momenteel geen artikels in uw winkelwagen.

    Philips-ondersteuning

    Mijn Philips-strijkijzer met stoomgenerator lekt vanuit de zoolplaat

    Gepubliceerd op 20 april 2025

    Als u merkt dat er water uit de zoolplaat van uw Philips-strijkijzer met stoomgenerator komt, zoek dan de mogelijke oorzaken en oplossingen in het onderstaande artikel.

    De stoom die in de slang achterblijft, is afgekoeld en gecondenseerd tot water, waardoor er druppels uit de zoolplaat komen. Dit voorkomt u door een paar seconden van het kledingstuk af te stomen.

    Onzuiverheden of chemicaliën in het water kunnen achterblijven in de stoomgaatjes en/of op de zoolplaat. Maak de zoolplaat schoon met een vochtige doek.

    Gebruikt u het strijkijzer voor de eerste keer?
    Tijdens het eerste gebruik kunnen er witte schilfertjes uit de zoolplaat van uw Philips-strijkijzer met stoomgenerator komen. Dit is normaal en houdt snel op.

     

    Hebt u geparfumeerd water of een ontkalkingsoplossing gebruikt?
    Uw Philips-stoomgenerator is niet geschikt voor het gebruik van geparfumeerd water of geurwater, omdat deze het apparaat kunnen beschadigen. Spoel het waterreservoir schoon, vul het met kraanwater en ontkalk uw strijkijzer.

     

    Opmerking: Als u in een gebied woont met hard water, gebruik dan altijd 50% gedemineraliseerd/gedistilleerd water gemengd met 50% kraanwater om de levensduur van het apparaat te verlengen.

     

    Hebt u uw Philips-strijkijzer met stoomgenerator zojuist ontkalkt?
    Na het ontkalken kan er nog water uit de zoolplaat komen. Strijk enkele bewegingen zonder stoom om het te verwijderen.

     

    Woont u in een land met hard water?
    Als u in een regio met zeer hard water woont, ontstaat er snel kalkaanslag. Dit voorkomt u als u kraanwater met gelijke delen gedemineraliseerd of gedistilleerd water mengt. Zo verlengt u ook de levensduur van uw apparaat. Gebruik nooit uitsluitend gedistilleerd water.

    Gebeurt dit aan het begin van de strijkbeurt?
    Dit kan het gevolg zijn van condenswater dat na het vorige gebruik in het apparaat achterblijft. Stoom enkele seconden van de kleding af voordat u begint te strijken.

     

    Is uw strijkplank nat?
    Soms condenseert de stoom op de hoes van de strijkplank, met name bij strijkijzers met een hoge stoomkracht. Dit kan er uitzien alsof uw strijkijzer uit de zoolplaat lekt. Voer de onderstaande stappen uit om dit te voorkomen:

    1. Selecteer een lagere stoomstand dan u nu gebruikt of gebruik alleen stoom tijdens de eerste strijkbewegingen en strijk droog verder. Als uw strijkijzer over de ECO-modus beschikt, druk dan op de ECO-knop om het stoomniveau te verlagen.
    2. U kunt ook een extra laag vilt onder de strijkplankovertrek aanbrengen om condensvorming te beperken.
    3. Vervang de strijkplankhoes als het sponsmateriaal versleten is.

     

    Hebt u de temperatuur te laag ingesteld op de regelaar? (alleen van toepassing op modellen met een temperatuurregelaar)
    Stel de temperatuur in op het stoomgebied (2 stippen of hoger) op de temperatuurregelaar zoals weergegeven in de onderstaande afbeelding (2) voordat u stoom vrijgeeft. Laat uw Philips-strijkijzer met stoomgenerator vervolgens op de achterkant gedurende één minuut opwarmen voor u verder gaat met strijken.

     

    Opmerking: De afbeelding is slechts ter illustratie en kan afwijken van de regelaar van andere modellen.

     

    Als geen van bovenstaande oplossingen het probleem verhelpt, neemt u contact met ons op voor meer ondersteuning.

    Contact opnemen met Philips

    We helpen je graag

    Contact opnemen met Philips

    We helpen je graag

    Hebt u een andere vraag?

    Ontdek alle ondersteuningsopties van Philips

    U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.