Het zijn niet enkel vrouwen meer die uren voor de spiegel staan voor ze het huis verlaten. Mannen hechten steeds meer aandacht aan hun uiterlijk, meer bepaald hun kapsel en baard. Het fenomeen heet ‘male grooming’ en wint als maar meer aandacht. Maar wat is dat nu precies? En waarom is het nu zo populair?
De maatschappij heeft ons altijd een beperkt aantal genderidentiteiten voorgelegd. Dit geldt voor zowel vrouwen als voor mannen. De genderrollen waren altijd ééndimensioneel en zeer beperkt. Stellingen zoals: mannen wenen niet, zijn gespierd en maaien het gras; zorgden voor onrealistische standaarden. Dit heeft generaties lang een foute betekenis aan het woord ‘masculiniteit’ gegeven. Anno 2018 zit hier een breuk aan te komen. De moderne definitie ziet er minder macho uit en omarmt emoties. We gaan van de traditionele man richting de ‘moderne man’. Enkele merken spelen hier al op in en velen zullen volgen door deze grote shift in genderidentiteit.
Deze verandering is deels te danken aan influencers. Sociale media en bekende magazines omarmen de nieuwe trend door het promoten van mannelijke beautybloggers en -ambassadeurs. Ook bekende sterren springen mee op de beautyboot en werken samen met grote merken om specifieke productlijnen voor mannenverzorging te ontwikkelen. Maar we zien nu dat net zoals bij vrouwen ook mannen niet langer opkijken naar de ‘picture-perfect’ look van Hollywoodsterren. Mannen die stereotypen afbreken, die authentiek, divers, echt (vs. fake), kwetsbaar en menselijk zijn, worden de echte beïnvloeders. Voor advies kijken ze op Instagram en online, maar vertrouwen ze ook op hun barbier.
Mannen zijn consequent en kiezen vaak één merk voor al hun verzorgingsproducten. Zo zijn bijvoorbeeld alle scheerproducten vaak van eenzelfde merk. Ze willen ook niet te veel moeite doen en abonneren zich op onlinediensten die al het nodige thuis afleveren. De all-in-one producten zijn ook populair, omdat ze gebruiksvriendelijk zijn en er geen extra producten nodig zijn. Een goed voorbeeld hiervan is Philips OneBlade, een 3-in-1 hybride tool dat je kan gebruiken om te trimmen, scheren, of contouren van de baard, en bedoeld is voor de man die graag wil afwisselen tussen verschillende baardstijlen. Maar ook het nieuwe scheerapparaat Philips S9000 Prestige; dankzij meerdere opzetbare hulpstukken maak je van je scheerapparaat eenvoudig een baardstyler, precisietrimmer of gezichtsreiniger.
De verkoop van verzorgingsproducten voor mannen is aan het ‘boomen’. Het is nu al de grootste in vergelijking met parfums en scheerproducten. Het scheerritueel blijft wel nog steeds de sleutel. Alle andere producten worden voorgesteld om te gebruiken voor of na het scheren. Mannen verzorgen hun huid beter en proberen er op lange termijn zorg voor te dragen om er in de toekomst goed uit te zien. Winkels voorzien al aparte ruimte voor verzorgingsproducten voor mannen waar zij rustig hun ding kunnen vinden en advies krijgen. Verschillende merken zijn gestart met unieke merkervaringen zoals pop-up barbershops etc. waarbij mannen producten kunnen testen en leren gebruiken. Ze kunnen er ook kennismaken met de nieuwste baardtrends en snufjes. Er ontstaan ook vele nieuwe start-ups met verzorgingsproducten voor mannen, aangepast aan de nog niet vervulde noden.
Vele merken kiezen nu ook voor een neutrale verpakking om zich genderloos te positioneren. We leven immers in een tijdperk waar een man zijn vrouwelijke kanten kan uiten. Een tijd waar we diversiteit omarmen en minderheden een kans geven.
Mannen willen gezonder worden en vooral weten wat er in hun producten zit. Ze verwachten transparantie, eenvoud en bewijs als het neerkomt op de keuze van merken. Ze kiezen dus dikwijls voor milieuvriendelijke producten die vrij zijn van chemicaliën. Een gezonde levensstijl en goede look gaat vaak gecombineerd met een dieet. Complementair hieraan zijn supplementen die de overige voedingstoffen aanvullen.
Mensen willen steeds meer een betere versie van zichzelf worden. Hierbij hoort er goed uitzien, zich in vorm voelen, en ook een gezond lichaam en gezonde geest hebben. Mannen gaan daardoor vaker hydraterende lichaamscrème kopen om hun huid te hydrateren en spieren vorm te geven.
Meer en meer mannen opteren voor korte en scherpe gezichtsbeharing. Deze look staat erom bekend om zwakke kinnen kracht bij te zetten en meer betekenis te geven.
Deze stijl kan soms verward worden met een stoppelbaardje aangezien het een natuurlijke overgang is. Het heeft regelmatig onderhoud nodig voor een mooie look. Het komt veel voor aangezien het ongeacht je job of persoonlijke stijl, bij elke look past.
Deze stijl demonstreert de beweging richting een nettere look over de afgelopen jaren heen. De meeste mannen zien er beter uit met wat gezichtsbeharing, maar het onderhoud van een baard kost veel tijd en moeite. Het hebben van een snor is dan de gulden middenweg. Het is een goede manier om de volle baard achterwege te laten zonder te gaan voor een volledige scheerbeurt.
Deze stijl is de perfecte manier om te spelen met vormen en proporties. Het idee is te snoeien in de gezichtsbeharing, daar waar mannen graag de aandacht naar trekken en de baard laten waar ze dit niet willen (vb. Het verlengen van een rond gezicht).
Deel jouw stijl met ons. Tag ons op Instagram met @PhilipsBenelux en gebruik onze hairy hashtags: #BeYourBestYou en #DoWayThatFeelsRight