16 maart 2018

Philips waakt over je nachtrust met Somneo Sleep & Wake-up Light

Brussel, België – Op 16 maart 2018 vieren we World Sleep Day (Internationale Dag van de Slaap), in het leven geroepen om wereldwijd een gezondere slaap te bevorderen, en dit jaar in het teken van het behouden van een goed slaap-waakritme om zo meer van het leven te kunnen genieten. Met meer dan 100 jaar aan ervaring in licht ontwikkelde Philips de Somneo Sleep & Wake-up Light. Deze wekkerlamp bootst een natuurlijke zonsopgang én -ondergang na in de slaapkamer voor het ideale ritme.

World Sleep Day 2018

Uit onderzoek blijkt dat een goede nachtrust invloed heeft op een goede gezondheid. Je voelt je fitter, je concentratie gaat erop vooruit en een het heeft een positieve invloed op je humeur. De cruciale factor is licht. Voor een vaste routine zorg je best voor voldoende licht tijdens de dag, weinig in de avond en duisternis in de nacht.

Laat je leiden door het licht

Een mooi evenwicht tussen actief zijn en rusten, kan wonderen doen voor je welzijn en verkleint het aantal gezondheidsrisico’s. Jammer genoeg is ons lichaam vandaag de dag niet langer afgestemd op het ritme van het zonlicht, maar op dat van onze levensstijl. Terwijl in de natuur de dag begint met de eerste zonnestralen zijn we vandaag de dag al uit de veren en op weg naar het werk wanneer het nog donker is. Een gewoonte die het natuurlijke slaapritme ernstig verstoort en mogelijk zelfs voor een domino-effect zorgt: je krijgt het steeds moeilijker om te ontwaken en overdag worstel je om je energieniveau op peil te houden.

Eén op twee kan de slaap niet vatten

Om een beter inzicht te krijgen in de huidige slaapproblematiek liet Philips in september van vorig jaar (2017) een uitgebreid onderzoek uitvoeren: 500 Belgen werden bevraagd naar hun slaapgedrag en eventuele slaapproblemen. Daarin vallen vooral de volgende cijfers op:

• Maar liefst 47% van de ondervraagden heeft minstens 1 x per week moeite om ‘s ochtends op te staan. Bij vrouwen is dit percentage opvallend hoger (60%) dan bij mannen (34%). Ook opvallend is dat vooral de jongere leeftijdscategorie (van 18 t.e.m. 29 jaar) aangeeft moeite te hebben met ontwaken.
  • Slechts 19 % van de respondenten zegt zich bij het ontwaken echt wakker te voelen, terwijl 34% zegt nog moe te zijn en 33% het zelfs omschrijft als nog slaperig.
  • 18% plaats de wekker buiten handbereik om zichzelf te verplichten op tijd op te staan.
  • Maar liefst de helft van de ondervraagden zegt moeite te hebben om in slaap te vallen. Ook hier ervaren vrouwen meer moeite (56%) dan mannen (45%).
  • Vooral piekeren (57%) en stress (45%) zorgen ervoor dat de respondenten de slaap niet kunnen vatten.
  • Meer dan een kwart (27%) last een rustmoment in voor het slapen gaan en leest een boek, terwijl de televisie en de smartphone uitgaan.
  • Bijna de helft (49%) denkt dat hun gezondheid te lijden heeft onder een tekort aan slaap.
  • Maar liefst 63% ervaart soms door slaaptekort een gebrek aan energie, terwijl 55% zegt sneller geïrriteerd te zijn als ze minder geslapen hebben. Meer dan een derde (36%) geeft aan dat hun seksleven minder goed is dan gewenst door een tekort aan slaap.

Philips Wake-up Light

Met de zonsopgang als inspiratiebron wordt je door de Wake-up Light van Philips gewekt met een licht dat in 30 minuten tijd voor het afgestelde alarm overgaat van morgenrood via warm oranje naar zonnig geel. Zo vangen je hersenen nog tijdens je slaap het signaal op dat het tijd is om te ontwaken en neemt het hormoon cortisol in je lichaam toe. Je wordt alerter en minder slaperig wakker. Het is klinisch bewezen dat dit natuurlijke ontwaakritme een positief effect heeft op je energieniveau én op je humeur.

Philips Somneo Sleep & Wake-up Light

Philips introduceerde een nieuwe innovatie met de Somneo Sleep & Wake-up LightIn de ochtend word je op natuurlijke wijze gewekt door de Wake-up Light-functie die de lichtintensiteit langzaam doet toenemen. Aanvullend is er een RelaxBreath-functie die je door middel van een pulserende lamp begeleidt naar een rustgevende ademhaling en je helpt om ontspannen in slaap te vallen. Net als bij een zonsondergang vermindert de hoeveelheid licht geleidelijk aan. Zo benut je met Philips Somneo Sleep & Wake-up Light de kracht van de zon in je slaapkamer zowel ’s morgens als ’s avonds, en geniet je van alle voordelen van een beter slaap-waakritme en een energieker leven.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruikt van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 71.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2016 een omzet van 17,4 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.be.