Investeringsmaatschappij RobecoSAM, zusterbedrijf van Robeco, evalueert jaarlijks de duurzaamheidsprestaties van meer dan 4.500 bedrijven wereldwijd op economische, ecologische en sociologische criteria. De resultaten hiervan worden gepresenteerd in het Sustainability Yearbook, waarbij de nadruk dit jaar met name ligt op de sociologische criteria. Het onderzoek, het Corporate Sustainability Assessment (CSA), dient een breed scala aan toepassingen en belanghebbenden, waaronder de Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).
Bij Philips omarmen we duurzaamheid volledig vanwege de voordelen voor de samenleving, en omdat we geloven dat het de drijvende kracht achter innovatie en economische groei is. Daarom is duurzame ontwikkeling een integraal onderdeel van onze bedrijfsstrategie.
Frans van Houten
CEO van Koninklijke Philips
Philips is, samen met Signify, DSM en Unilever, één van de vier Nederlandse bedrijven die de gouden medaille ontvingen. De hoogste onderscheiding is weggelegd voor bedrijven met een minimum totaalscore van 60, en waarvan de score binnen 1% van de topscore van het bedrijf in hun branche ligt. In 2018 zijn er ingrijpende wijzigingen aangebracht in de scoringsmethodiek van de CSA, wat heeft geleid tot een herziening van de scores, waarbij veel bedrijven lager scoren dan in 2017. Als gevolg van deze verandering zijn er in 2018 minder medailles uitgedeeld dan voorgaande jaren.
Drie Sustainable Development Goals van de VN waar Philips zich in het bijzonder op richt.
Simon Braaksma, Senior Director Sustainability Reporting, is erg trots op de award. “RobecoSAM is de belangrijkste analist op het gebied van duurzaamheid, en het Corporate Sustainability Assessment is de basis voor bijvoorbeeld de Dow Jones Sustainability Index. De beoordelingscriteria worden ieder jaar strenger. Om hier de hoogste onderscheiding te behalen is voor ons natuurlijk een geweldige bevestiging dat we op de goede weg zitten”, vertelt Simon. “In ons duurzaamheidsprogramma ‘Healthy people, Sustainable planet’ hebben we onszelf belangrijke duurzaamheidsdoelen gesteld, en het is mooi om waardering krijgen voor de behaalde resultaten.” “Daarnaast snijdt het mes aan twee kanten. Duurzame bedrijfsvoering wordt steeds belangrijker, in alle facetten van onze samenleving. Onze klanten, investeerders, onze werknemers, we merken dat duurzaamheid steeds vaker een doorslaggevende factor is om voor Philips te kiezen. Dit zijn mooie ontwikkelingen en ik ben trots dat we als hier als bedrijf een leidende rol in hebben”.