mrt 08, 2024

Philips werkt samen met SyntheticMR om op AI gebaseerde kwantitatieve hersenbeeldvorming bij MR te leveren om de neurologische zorg voor patiënten te bevorderen

Philips en SyntheticMR (Linköping, Zweden) kondigden tijdens ECR de lancering aan van Smart Quant Neuro 3D [1] aan, een belangrijke stap voorwaarts voor de objectieve beslissingsondersteuning voor diagnose en therapiebeoordeling van hersenaandoeningen zoals multiple sclerose (MS), traumatisch hersenletsel (traumatic brain injury – TBI) en dementie.

Smart Quant Neuro 3D combineert de op AI gebaseerde SmartSpeed-beeldreconstructietechnologie van Philips, Philips 3D SyntAc en de kwantitatieve weefselbeoordelingssoftware SyMRI NEURO 3D [2] van SyntheticMR. Deze combinatie geeft zorgverleners krachtige hulpmiddelen voor meer diagnostisch vertrouwen, waar uiteindelijk de patiënt profijt van heeft. Dankzij de exclusieve overeenkomst van Philips met SyntheticMR is Philips momenteel het enige bedrijf dat
SyMRI NEURO 3D-mogelijkheden op MRI-scanners kan aanbieden.

Nauwkeurige meting van het volume en de verdeling van verschillende weefseltypen in de hersenen zijn belangrijk voor het diagnosticeren van hersenziekten. Visuele beoordelingen van MRI-beelden zijn echter vaak subjectief en missen de noodzakelijke nauwkeurigheid, terwijl het meten van het weefselvolume uit 2D-beeldcoupes vrijwel onmogelijk is. Smart Quant Neuro 3D maakt gebruik van de kracht van AI om volledig geverifieerde automatische en nauwkeurige 3D-segmentatie en volumemeting van hersenweefsel zoals witte stof, grijze stof, hersenvocht en myeline te bieden.  Wanneer ze worden geïnterpreteerd door een getrainde arts, kunnen deze metingen nuttige informatie opleveren bij het vaststellen van de diagnose voor patiënten.

"Ingrijpend hersenletsel en neurodegeneratieve ziekten zijn twee van de moeilijkste diagnoses die artsen dagelijks moeten stellen, vanwege de verschillende symptomen bij patiënten. Met Smart Quant Neuro 3D hebben artsen toegang tot een eenvoudig te gebruiken hulpmiddel dat waardevolle kwantitatieve gegevens levert om de impact van behandelingen te volgen en weloverwogen beslissingen te nemen over aanpassingen of alternatieve interventies indien nodig. Deze voortdurende bewaking verbetert de patiëntenzorg door proactieve monitoring van neurologische aandoeningen mogelijk te maken en de therapeutische resultaten voor patiënten te optimaliseren.", zegt Ruud Zwerink, Business Leader MR bij Philips.

"Smart Quant maakt kortere onderzoeken en verkenning van kwantitatieve meetgegevens mogelijk, die een groot potentieel laten zien om patiënten met vergelijkbare beeldkenmerken beter te stratificeren op conventionele MRI-sequenties. Het is een snelle kwantitatieve MR-techniek die is geïntegreerd in onze klinische workflow, waardoor we meerdere synthetisch gewogen beelden uit één enkele reeks kunnen genereren", zegt Dr. Julien Savatovsky, neuroradioloog en hoofd van de afdeling Radiologie van de Hospital Foundation Adolphe De Rothschild (Parijs, Frankrijk).

Verbeterd diagnostisch vertrouwen om de behandelstrategieën voor patiënten te helpen verbeteren

Smart Quant Neuro 3D is bijzonder effectief bij het meten van myeline, de isolerende laag rond zenuwen die ervoor zorgt dat elektrische impulsen in de hersenen worden doorgegeven. Verlies van myeline is een belangrijk kenmerk van TBI, waarbij het vermogen van Smart Quant Neuro 3D om afwijkingen die onzichtbaar blijven op conventionele MRI-scans, te kunnen detecteren en helpt bij vroege diagnoses en interventies.  Door myeline kwantitatief te meten, kunnen artsen de omvang en impact van TBI beter begrijpen en TBI onderscheiden van andere neurologische ziekten.

Het vermogen om de omvang van het verlies aan myeline of beschadiging van myeline in de hersenen van een patiënt te kwantificeren, is ook van belang bij progressieve hersenziekten zoals multiple sclerose. Door kwantitatieve meting van myelineverlies kunnen artsen de aandoening beoordelen, de progressie ervan in de loop van de tijd volgen en het effect van de nieuwste ziektemodificerende medicijnen evalueren. De aanvullende informatie die door Smart Quant Neuro 3D wordt geleverd, komt ten goede aan patiënten, omdat alle relevante klinische MR-beeldvormingscontrasten beschikbaar zijn via één enkele beeldverwerving, waardoor de noodzaak wordt vermeden dat patiënten moeten worden teruggeroepen om aanvullende gegevens te kunnen verkrijgen.

Verbeterde workflow-efficiëntie voor artsen

Door gebruik te maken van de op AI gebaseerde MR SmartSpeed-reconstructietechnologie van Philips, die de beeldsnelheid met een factor van bijna drie keer verhoogt en tegelijkertijd een tot 65% hogere resolutie biedt [3], helpt Smart Quant Neuro 3D bij het scannen van patiënten en kan de doorstroom op de radiologieafdeling worden versneld. De SyMRI NEURO 3D-software van SyntheticMR voert vervolgens een automatische (zero-click) analyse uit van de beeldgegevens voor een nauwkeurige segmentatie en volumemeting van weefsel in minder dan 10 seconden nabewerking.

[1] Philips 3D SyntAc levert in combinatie met SmartSpeed de input voor de SyMRI-software van SyntheticMR. Elke kwantificeringsreferentie in het huidige materiaal wordt uitsluitend geleverd door de SyMRI-software.
[2] Smart Quant verwijst naar de compatibiliteit tussen de vrijgegeven functies SmartSpeed (AI ingeschakeld) met de kwantitatieve beeldvormingstechniek [bijv. mDixon Quant]. Smart Quant Neuro 3D is een combinatie van Philips SmartSpeed en Philips 3D SyntAc en SyMRI van SyntheticMR. Philips 3D SyntAc is FD-goedgekeurd en CE-goedkeuring is in behandeling. SyMRI 3D van SyntheticMR is CE-goedgekeurd en 510(k) is in behandeling.
[3] Vergeleken met de SENSE-beeldvorming van Philips.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 69.700 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2023 een omzet van 18,2 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl.

Onderwerpen

Meer informatie voor zorgverleners

Heeft u interesse in deze oplossing, neem dan contact op via ons contactformulier.

Clinician assesses brain tissue types

Deel op social media