jun 15, 2023

IMAGIO-consortium ontvangt 24 miljoen euro subsidie van het Innovative Health Initiative voor het verbeteren van kankerbehandelingen

• Het Innovative Health Initiative heeft een subsidie van 24 miljoen euro toegekend aan het IMAGIO consortium, gecoördineerd door Philips, met aanvullende financiering door industriepartners
  • Het consortium gaat onderzoek doen naar het verbeteren van longkanker, leverkanker en wekedelen-tumoren door middel van minimaal en niet-invasieve behandeling
  • In Nederland wordt door Philips onder andere samengewerkt met LUMC, MUMC+ Radboudumc en UMC Utrecht

Philips maakt vandaag bekend dat het door Philips gecoördineerde IMAGIO-consortium [1] een Innovative Health Initiative (IHI)-subsidie van 24 miljoen euro heeft ontvangen, aangevuld met extra financiering door industrie partners [2] voor onderzoek naar minder invasieve kankerbehandelingen, ook wel interventionele oncologie genoemd. Het consortium bestaat uit ongeveer 30 partners en zal de financiering gebruiken om de behandeling van longkanker, leverkanker en wekedelen tumoren te verbeteren. Philips werkt daarbij samen met verschillende Nederlandse en Europese universitaire medische centra zoals LUMC, MUMC+, Radboudumc en UMC Utrecht, en het Universitair Ziekenhuis van Keulen in Duitsland.

Het IMAGIO consortium brengt verschillende partners zoals universitaire medische centra, academische instituten, patiënten- en medische beroepsorganisaties, evenals grote en kleine medische technologische en farmaceutische bedrijven bij elkaar. Daardoor heeft het consortium de potentie om een significante impact te hebben op het verbeteren van de behandeling van kanker.

Bert van Meurs

"Het IMAGIO consortium brengt verschillende partners zoals universitaire medische centra, academische instituten, patiënten- en medische beroepsorganisaties, evenals grote en kleine medische technologische en farmaceutische bedrijven bij elkaar. Daardoor heeft het consortium de potentie om een significante impact te hebben op het verbeteren van de behandeling van kanker", zegt Bert van Meurs, Chief Business Leader Image Guided Therapy en Chief Business Leader Precision Diagnosis (ad interim) bij Philips. "We hebben ervoor gekozen om ons te richten op lever- en longkanker - twee belangrijke doodsoorzaken - naast wekedelen tumoren, een zeer agressieve vorm van kanker die veel jonge mensen treft. Door bestaande behandelmethoden te verbeteren en nieuwe behandelingen te ontwikkelen, willen we de klinische resultaten van kankerbehandelingen verhogen."

Specifieke projecten die door de partners samen met Philips worden uitgevoerd zijn onder andere:

• Samenwerking met Radboudumc en andere partners waaronder Janssen Pharmaceutica, Pfizer, Flash Pathology, VU, ETH, ImaginAb Inc. en Eberhards Karls University Tübingen voor verdere uitbreiding van diagnose en minimaal invasieve behandeling van longkanker ondersteund door Philips' Azurion beeldgestuurde therapieplatform. Lees meer.
  • Onderzoek met het LUMC en MUMC+ om de diagnose en behandeling van leverkanker te verbeteren met behulp van CT, echografie, precisiemarkering en ablatietechnologie. Lees meer.
  • Onderzoek met UMC Utrecht en de TU Delft om de behandeling van leverkanker te verbeteren door middel van radio-embolisatie (een soort bestralingstherapie) ondersteund door hybride beeldvormingsmodaliteiten. Lees meer.
  • Onderzoek met Universitair Ziekenhuis Keulen en Profound Medical voor de behandeling wekedelen tumoren met MR-geleide hoge intensiteit gefocust ultrageluid (MR-HIFU) in combinatie met het belangrijkste kandidaat geneesmiddel (THE001) van Thermosome, een thermosensitieve liposomale formulering van doxorubicine die is ontwikkeld in wekedelen tumoren.

Over het IMAGIO consortium
[1] Het IMAGIO consortium - IMaging and Advanced Guidance for workflow optimization in Interventional Oncology - bestaat uit de volgende partners Philips, UMC Utrecht, LUMC, University Hospital of Cologne, TU Delft, Radboudumc, Luxium Solutions, Flash Pathology, Vrije Universiteit Amsterdam, Profound Medical, Gremse-IT, Thermosome, MUMC+, Nederlandse Leverpatiënten Vereniging, Fondazione IRCCS Istituto Nazionale Dei Tumori, Eberhards Karls University Tübingen, European Cancer Patient Coalition, Stichting Longkanker Nederland, ImaginAb Inc., Pfizer Inc., Universiteit Twente, Nanovi, Turku University Hospital, SIOP Europe, Janssen Pharmaceutica; en geassocieerde partners Eidgenössische Technische Hochschule Zürich en The Newcastle Upon Tyne Hospitals NHS Foundation Trust.
[2] De IMAGIO industrie partners zijn lid van COCIR, EFPIA, EuropaBio en MedTech Europe.
[3] Europese Commissie, Europees plan voor kankerbestrijding - https://health.ec.europa.eu/system/files/2022-02/eu_cancer-plan_en_0.pdf

Dit project wordt ondersteund door de Joint Undertaking (JU) van het Innovative Health Initiative onder subsidieovereenkomst nr. 101112053. De JU ontvangt steun van het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon Europe van de Europese Unie en de lifescience industrieën die worden vertegenwoordigd door COCIR, EFPIA, EuropaBio, MedTech Europe en Vaccines Europe.

Disclaimer: IMAGIO wordt gefinancierd door de Europese Unie, de particuliere leden en de bijdragende partners van de gemeenschappelijke onderneming IHI. Opvattingen en meningen zijn echter uitsluitend die van de auteur(s) en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs die van bovengenoemde partijen. Geen van de bovengenoemde partijen kan hiervoor verantwoordelijk worden gehouden.

Logo's IHI

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 74.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2022 een omzet van 17,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl.

Joost Maltha

Philips Global Press Office