mei 22, 2019

Philips stichtend partner van ‘SuperKrachtig Lekker’

Initiatief dat inzet op gezonde voeding en eetbeleving voor kinderen (en ouders) met een levensbedreigende ziekte of kanker

Brussel, België – Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) zet zijn schouders onder ‘SuperKrachtig Lekker’, een nieuw initiatief dat kinderkankerpatiënten en kinderen met een levensbedreigende ziekte, gezonde en lekkere voeding wil bieden tijdens hun verblijf in het ziekenhuis en ook thuis. Dankzij een crowdfundingcampagne zal UZ Gent als eerste ziekenhuis in dit land een keuken openen waar ouders voor hun kinderen kunnen koken tijdens het ziekenhuisverblijf.

Op korte termijn wil SuperKrachtig Lekker de afdeling Kinder Hemato-Oncologie en Stamceltransplantatie van het Universitair Ziekenhuis Gent voorzien van een eigen keuken. Ouders zullen er voor hun kinderen en voor zichzelf kunnen koken tijdens het ziekenhuisverblijf en de afdeling zal de infrastructuur kunnen gebruiken om kooktherapieën te voorzien. Het doel is om evenwichtige voeding een volwaardige plaats te geven in de behandeling van kanker bij kinderen. Op termijn ambieert SuperKrachtig Lekker om alle kinderoncologie afdelingen in België te kunnen bijstaan inzake hun wensen en noden op vlak van voeding en eetbeleving.

Het idee voor SuperKrachtig Lekker ontstond toen Kim Milants tijdens de leukemie-behandeling van haar dochter Jasmijn opmerkte dat er te weinig aandacht uitgaat naar de voeding en eetbeleving van patiënten, en dat de inspanningen die zij zelf maakte voor haar dochter gunstige effecten opleverde. Ze richtte samen met enkele onderneemsters een vzw op en startte een crowdfundingcampagne om een keuken te financieren voor het UZ Gent. Dit wordt een van de eerste projecten van het goede doel dat erin slaagde om samen met artsen en deskundigen van de kinderkankerafdeling het ziekenhuis ervan te overtuigen dat er een eigen keuken dient te komen. Op die manier kunnen ouders zelf gezonde en lekkere maaltijden maken op maat van hun kinderen, en ook zelf op krachten blijven tijdens de langdurige opnames.

Frank Dendas

Country Leader Belgium bij Philips

“Toen we hoorden dat Kim voor SuperKrachtig Lekker op zoek was naar partners, hebben we niet getwijfeld”, zegt Frank Dendas, Country Leader Belgium bij Philips. “Onze missie is om het leven van 3 miljard mensen tegen 2030 te verbeteren. Daarom investeren we 25.000 euro in ‘SuperKrachtig Lekker’, schenken we keukenapparaten, en denken we na over activiteiten om het initiatief verder te ondersteunen.” Met het partnerschap helpt Philips de eerste stap te zetten naar voedzame en lekkere maaltijden voor zieke kinderen.

Boegbeeld en medeoprichter Sandra Bekkari helpt SuperKrachtig Lekker mee op de kaart te zetten. Als voedingsexperte pleit ze al jaren voor een gezondere levensstijl en wil zij aandacht vestigen op het feit dat voor zieke kinderen het essentieel is dat zij op krachten kunnen blijven. “Eten speelt een cruciale rol, maar het gaat natuurlijk veel verder dan het nutritionele karakter. In de eerste plaats gaat het over eetbeleving. Je verplaatsen in de leefwereld van het kind, en de situatie waarin het verkeert. We willen er mee voor zorgen dat eten iets aangenaams kan zijn, een fijn moment en als het even kan een feestje zelfs. Eten verbindt mensen met elkaar en net in die moeilijke tijden is het zo belangrijk dat er daarvoor ruimte wordt gemaakt. De lijdensweg kan niet weggenomen worden, maar we kunnen hem wel verzachten.”, zegt Sandra.

Naast Philips mogen delaware Consulting en VINCI Facilities zich ook tot stichtend partner van ‘SuperKrachtig Lekker’ rekenen.

Over Philips:

Koninklijke Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is een toonaangevend bedrijf op het vlak van gezondheidstechnologie dat ernaar streeft de gezondheid van de consument voortdurend te verbeteren. Dat wil ze bereiken door een gezonde levensstijl en preventie, diagnose, behandeling en thuiszorg. Philips gaat daarbij uit van geavanceerde technologieën en diepgaande klinische en consumentgerichte inzichten om geïntegreerde oplossingen aan te bieden. De maatschappelijke zetel is gevestigd in Nederland maar het bedrijf is wereldwijd toonaangevend op het vlak van diagnostische beeldvorming, beeldvormende behandelingen, patiëntenmonitoring, digitale gezondheidsinformatie, persoonlijke gezondheid en thuiszorg. In 2018 boekte Philips een omzet van 18,1 miljard euro. Het bedrijf stelt ca. 77.000 mensen tewerk en is gevestigd in meer dan 100 landen. Het laatste nieuws over Philips is terug te vinden op www.philips.be/.