feb 07, 2024

Philips Sounds transformeert het geluid van zorg en vermindert het geluid van patiëntenmonitoring alarmen tot 66%

De nieuwste Philips IntelliVue patiëntenmonitor software helpt bij het sturen van alarmbeheerstrategieën naar een rustigere, helende omgeving voor patiënten en zorgverleners

Amsterdam, Nederland – De nieuwste Philips IntelliVue patiëntenmonitor software is vanaf nu beschikbaar in meer dan 200 landen wereldwijd. De patiëntenmonitoringtechnologie kreeg onlangs goedkeuring van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) 510(k). De software bevat verschillende nieuwe oplossingen, inclusief het bekroonde Philips Sounds alarm pakket. Dit pakket vermindert het geluid van alarmen tot 66 procent en helpt tegen de alarmvermoeidheid op intensive cares.

Geluid in ziekenhuizen kan de kwaliteit van leven en gezondheid van patiënten, hun families en hun zorgverleners beïnvloeden. In de gemiddelde intensivecare-afdeling zijn patiëntenmonitoren verantwoordelijk voor tot 82% van de alarmtonen [1] met tot 350 alarmen per patiënt elke dag [2]. Hoewel alarmen bedoeld zijn om aandacht te krijgen, kan het grote aantal alarmen op den duur zorgverleners uitputten [3] en bijdragen aan de angst van patiënten en hun families [4]. Philips, clinici en geluidsexperts hebben daarom gezamenlijk de alarmgeluiden opnieuw vormgegeven, met als doel een kalme en helende omgeving voor patiënten en zorgverleners.

Gedurende het proces hebben we input gevraagd van zorgverleners, beheerders, patiënten en hun families die regelmatig aan deze alarmen worden blootgesteld en krachtige data gebruikt om de ervaring over het algemeen te helpen verbeteren.

Guido de Bisschop

Respectvol voor omgeving en mensen

“Terwijl alarmen in acute zorginstellingen effectief moeten zijn, moeten ze zinvol, informatief en respectvol zijn voor de omgeving en de mensen daarin”, zegt Guido de Bisschop, Business Manager Hospital Patient Monitoring Philips Benelux & Country Leader Philips Belgium. “Gedurende het proces vroegen we input van zorgverleners, beheerders, patiënten en hun families die regelmatig aan deze alarmen worden blootgesteld en gebruikten krachtige data om de ervaring over het algemeen te helpen verbeteren.”

Verzachten en afronden

De vernieuwing van het IntelliVue alarm betrof een aanzienlijke onderzoeksinvestering om input van zorgverleners en patiënten in alarmrijke omgevingen vast te leggen en te implementeren. Samen werkten Philips en de geluidsontwerpgroep SenSound aan het verzachten en afronden van de alarmtonen en het aanpassen van de alarmintervallen om de status of actieverzoek op een meer kalmerende - maar nog steeds impactvolle - manier te signaleren met een set van meer rustgevende alarmgeluiden. Deze veranderingen zijn ontworpen om de ervaring voor patiënten en zorgverleners te helpen verbeteren. Philips' nieuwe patiëntenmonitoringsgeluiden hebben bewezen het alarmgeluid met tot 66% [5] te verminderen.

Impact

“Alarmbeheer binnen de ziekenhuisomgeving is ingewikkeld en veelzijdig, en zelfs de kleinste verandering zal een enorme impact hebben”, zegt Andreas Walden, Usability Leader, Hospital Patient Monitoring bij Philips. "Wanneer we over medische alarmen in het algemeen denken, zorgen we ervoor dat ze hoorbaar zijn, actie uitlokken en te onderscheiden zijn van andere geluiden. Maar we hebben geen vragen gesteld zoals 'Is dit iets wat een verpleegkundige tijdens een 12-uursdienst elke dag zou moeten horen?' of 'Kan een zieke patiënt dit horen zonder bang te worden?' De mogelijkheid om die zorgen aan te pakken is het begin van het transformeren van het hele geluidslandschap in het ziekenhuis.”

Met meer dan een miljoen IntelliVue patiëntenmonitoren in gebruik [6], biedt de evolutie van onze monitorgeluiden de mogelijkheid om het geluidslandschap in gezondheidszorgfaciliteiten wereldwijd te verbeteren en te veranderen. Dit helpt de helende omgeving voor zowel patiënten als ziekenhuispersoneel te bevorderen.

Aanvullende mogelijkheden binnen de nieuwe IntelliVue software-update, inclusief Philips Visual Patiënt Avatar, zijn nu beschikbaar in meer dan 200 landen wereldwijd. Bezoek de website voor meer informatie over Philips' portfolio van alarmbeheeroplossingen of neem contact op met uw regionale verkoopvertegenwoordiger voor lokale beschikbaarheid.

Mid-year message

Bronnen
[1] Cho, O. M., Kim, H., Lee, Y. W., & Cho, I. (2016). Clinical Alarms in Intensive Care Units: Perceived Obstacles of Alarm Management and Alarm Fatigue in Nurses. Healthcare Informatics Research, 22(1), 46–53.
[2] Jones K. (2014). Alarm fatigue a top patient safety hazard. CMAJ : Canadian Medical Association journal = journal de l’Association medicale canadienne, 186(3), 178.  https://doi.org/10.1503/cmaj.109-4696.
[3] Topf & Dillon, 1988; Topf, 2000; Morrison et al., 2003; Ryherd et al., 2008; J. P. Keller et al., 2011; Watson et al., 2015; Cho et al., 2016.
[4] Topf, 2000; Basner, 2011; Shivers et al., 2013; Basner et al., 2014; Sakallaris et al., 2015; Sen & Sen, 2020
[5] Vergeleken met eerdere Philips alarmgeluiden wat betreft intervallen. Het Philips 2021 interval voor cyan alarmen is elke 2 seconden vergeleken met elke 6 seconden bij traditionele geluiden.
[6] Gebaseerd op interne verkoopgegevens.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 69.700 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2023 een omzet van 18,2 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl.

Philips Sounds now available at hospital bedsides in more than 200 countries

Philips and SenSound reimagined patient monitoring to both soften and reduce alarm sounds

An acute care nurse turns off a bedside alarm

Deel op social media