sep 27, 2023

Reactie van Philips op recente media-artikelen met betrekking tot de vrijwillige veiligheidsmededeling van Philips Respironics

Philips heeft eerder gereageerd op NRC in Nederland, en ProPublica en de Pittsburg Post Gazette in de VS. De artikelen bevatten geen nieuwe feiten en wij zijn het niet eens met de typeringen in deze artikelen.

De prioriteit van Philips is patiëntveiligheid en kwaliteit. Wij begrijpen hoe belangrijk de slaapapneu-apparaten en beademingsapparaten van Philips Respironics zijn voor patiënten die er gebruik van maken. Philips betreurt het ongemak en de bezorgdheid voor patiënten, hun familie en zorgverleners in deze zaak en biedt hiervoor zijn oprechte excuses aan. Philips heeft gehandeld om de veiligheid van patiënten te beschermen door het initiëren en uitvoeren van een vrijwillige veiligheidsmelding van aanzienlijke omvang. We blijven alle beschikbare middelen inzetten om ervoor te zorgen dat patiënten een oplossing aangeboden krijgen.

De vervanging van de slaapapneu-apparaten is bijna voltooid, voor alle patiënten in Nederland die dat willen is een apparaat beschikbaar bij hun thuiszorgleverancier. De vervanging van de betrokken beademingsapparaten is nog gaande. Iedereen bij Philips zet zich in om de hoogste standaarden te bereiken en te handhaven, voortbouwend op een cultuur van integriteit en naleving.

Als u patiënt, thuiszorgleverancier of behandelaar bent, kunt u hier meer informatie vinden.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 71.500 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2022 een omzet van 17,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl.

Steve Klink

Philips Global Press Office