mei 12, 2021

130 jaar innovatie, samenwerking en maatschappelijke verantwoordelijkheid bij Philips

Philips viert vandaag 130 jaar innovatie, samenwerking en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Tijdens zijn rijke geschiedenis sinds de oprichting op 15 mei 1891 in Eindhoven, heeft de onderneming zichzelf voortdurend opnieuw uitgevonden om relevant te blijven voor de samenleving. Vandaag de dag is Philips een toonaangevend bedrijf op het gebied van gezondheidstechnologie met als doel om tegen 2030 het leven van 2,5 miljard mensen per jaar te verbeteren door middel van zinvolle innovatie.

Het 130-jarig bestaan van de onderneming is een viering van de voortdurende innovatiereis die Philips in staat heeft gesteld het leven van zoveel mogelijk mensen over de hele wereld positief te beïnvloeden.

Frans van Houten

CEO van Koninklijke Philips

"Het 130-jarig bestaan van de onderneming is een viering van de voortdurende innovatiereis die Philips in staat heeft gesteld het leven van zoveel mogelijk mensen over de hele wereld positief te beïnvloeden", aldus Frans van Houten, CEO van Koninklijke Philips. "Het gaat ook om vooruitkijken - blijven innoveren, samenwerken en voldoen aan de hoogste normen van verantwoord en duurzaam zakendoen. We zullen blijven samenwerken met vernieuwers, experts en de samenleving om nieuwe baanbrekende oplossingen te helpen creëren voor de uitdagingen in de gezondheidszorg van vandaag."

Nieuw kunstwerk als eerbetoon aan Gerard Philips

Als eerbetoon aan 130 jaar innovatie en samenwerking zal Philips een kunstwerk aanbieden van Gerard Philips, die samen met zijn vader Frederik Philips het bedrijf oprichtte. Het beeld zal worden onthuld in het centrum van Eindhoven op een nieuw ontwikkelde openbare locatie. Gerard richtte later ook de onderzoekslaboratoria van Philips in Eindhoven op, nog altijd de sterke basis van de wereldwijde innovatiekracht van Philips vandaag de dag, die vier innovatiehubs en meerdere innovatie- en productielocaties omvat. Philips besteedt jaarlijks 1,8 miljard euro aan R&D om de groei van de onderneming en het intellectuele eigendom, dat ongeveer 59.000 octrooirechten en 31.000 handelsmerken omvat, te voeden.

Innovatie en ondernemerschap

Philips' entree in de gezondheidstechnologie vond plaats tijdens de Eerste Wereldoorlog, toen het bedrijf de vaardigheden die het had ontwikkeld voor de fabricage van gloeilampen toepaste op de reparatie en vervolgens fabricage van röntgenbuizen voor diagnostische beeldvorming, waarbij het ontwerp van deze buizen snel werd geïnnoveerd om de blootstelling aan röntgenstraling te minimaliseren en de beeldkwaliteit te verbeteren. Sindsdien heeft Philips vrijwel elke belangrijke medische beeldvormingsmodaliteit geïnnoveerd, van echografie tot MRI- en CT-systemen.

De huidige innovaties van Philips strekken zich uit over het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en ziektepreventie tot diagnose, behandeling en zorg in de thuissituatie. Door apparaten, systemen, software, kunstmatige intelligentie (AI) en geavanceerde analyses samen te brengen, ontwikkelt het bedrijf vandaag de dag intelligente oplossingen die consumenten over de hele wereld helpen een gezonde levensstijl te leiden en die zorgverleners in staat stellen een deze doelstellingen te realiseren: het verbeteren van de ervaring van de patiënt, van de gezondheidsresultaten, de ervaring van zorgverleners en het verlagen van de kosten van de zorg.

Recente voorbeelden zijn onder meer:

• Philips' AI Workflow Suite - IntelliSpace - een oplossing voor AI-ondersteunde radiologie-workflows, waarbij gegevens automatisch worden gedistribueerd naar AI-toepassingen om de efficiëntie/productiviteit te verhogen, de overbelasting van het personeel te verminderen en de ervaring van de patiënt te verbeteren.
  • Philips Image Guided Therapy System - Azurion - versnelt de overgang van open chirurgie naar minimaal invasieve chirurgie, waardoor patiënten sneller herstellen en ziekenhuissystemen de kosten kunnen verlagen.
  • Het eICU telemedicine program en de draagbare biosensor van Philips - maken het mogelijk patiënten 24/7 deskundig te bewaken, zowel binnen als buiten ziekenhuizen.
  • Innovaties op het gebied van persoonlijke gezondheid met behulp van AI, zoals de Philips Sonicare Power Toothbrush 9900 Series Prestige met SenseIQ en de geavanceerde Shaver 9000 Series met SkinIQ-technologie, stimuleren de personalisering van de gezondheid van de consument via oplossingen die zich aanpassen aan het unieke gedrag en de behoeften van de individuele gebruiker.

Samenwerking en partnerschappen

In een wereld die steeds complexer wordt en steeds meer onderling verbonden is, vereist zinvolle innovatie in de gezondheidszorg ook co-creatie door middel van partnerschappen en samenwerkingsverbanden met toonaangevende klinische onderzoekers en zorgverleners. Belangrijke voorbeelden van toonaangevende instituten waarmee Philips samenwerkt, zijn onder meer:

• Universitair Medisch Centrum Utrecht (Nederland) - bevordering van precisiediagnostiek via baanbrekende kwantitatieve MRI-technologie - MR STAT.
  • Dana-Farber Cancer Institute (Boston, VS) - mede-ontwikkeling van Philips Oncology Pathways powered by Dana-Farber om artsen wereldwijd toegang te geven tot best-practice en gepersonaliseerde zorgaanbevelingen voor patiënten, op basis van de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen.
  • Singapore General Hospital (Singapore) - benutting van Philips Pathology Suite - IntelliSite - bij de ontwikkeling van hulpmiddelen op basis van AI.
  • U.S. Department of Veterans Affairs (VS), uitbreiding van het telezorgprogramma van de VA door 's werelds grootste systeem te creëren dat meer dan 1.700 locaties omvat en jaarlijks bijna negen miljoen veteranen bedient. Het programma is erop gericht veteranen op afstand toegang te geven tot expertise op het gebied van intensieve zorg, met inbegrip van onderzoek naar technologieën die veteranen beter kunnen ondersteunen.
  • MONET Technologies Inc. (Japan) - Philips, MONET Technologies en Ina City bieden een oplossing voor de snel vergrijzende bevolking en het tekort aan medische faciliteiten en zorgverleners in Japan door middel van een mobiel zorgvoertuigconcept dat is uitgerust met connected care-technologieën.

Philips gaat ook strategische lange termijn partnerschappen aan met ziekenhuizen en ziekenhuisgroepen, die worden gekenmerkt door nieuwe bedrijfsmodellen en de overgang van eenmalige transacties naar doorlopende relaties die erop gericht zijn ziekenhuizen een holistische oplossing te bieden die tegemoetkomt aan hun klinische, operationele en zakelijke behoeften. Bijvoorbeeld, met:

• Klinikum Stuttgart Hospital (Stuttgart, Duitsland) - een 10-jarig innovatiepartnerschap om het ziekenhuis uitgerust te houden met de nieuwste state-of-the-art diagnostische beeldvorming, informatica en connected care-oplossingen.
  • Flevoziekenhuis (Almere, Nederland) - een strategische samenwerkingsovereenkomst voor 10 jaar om de patiëntenzorg in de regio Almere in Nederland voortdurend te innoveren en te optimaliseren.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Philips' erkenning van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid gaat terug tot 1932, toen het begon met het screenen van zijn personeel, en uiteindelijk de hele bevolking van Eindhoven op tuberculose. In de jaren negentig stond Philips aan de wieg van het Nederlandse nationale borstkankerscreeningprogramma.

Tegenwoordig zijn de verbintenissen van de onderneming op het gebied van milieu, maatschappij en ondernemingsbestuur (Environmental, Social and Corporate Governance, ESG) vastgelegd in de nieuwe vijfjarige ESG-doelstellingen en strategische plannen. Philips is al koolstofneutraal in zijn activiteiten en is van plan zijn CO2-uitstoot verder te verlagen in lijn met de 1,5°C opwarming van de aarde en 75% van zijn totale energieverbruik uit hernieuwbare bronnen te halen. Het bedrijf streeft er ook naar om de inkomsten uit circulaire economie-oplossingen te verhogen tot 25% van de omzet in 2025.

Als onderdeel van zijn doelstelling om tegen 2030 het leven van 2,5 miljard mensen per jaar te verbeteren, zet Philips zich in om de toegang tot zorg voor 400 miljoen mensen in achtergestelde gemeenschappen te verbeteren. In samenwerking met belangrijke strategische partners en de Philips Foundation maakt Philips zorg mogelijk in gebieden met beperkte middelen, bijvoorbeeld door draagbare ultrasoundoplossingen in handen te geven van getrainde vroedvrouwen in eerstelijnszorgfaciliteiten in Kenia, en door cardiologiecentra in regionale steden in India op te zetten.

Klik hier voor meer informatie over bovenstaande innovaties, samenwerkingen, partnerschappen en ESG-doelstellingen.

Voor meer informatie over de geschiedenis van Philips, klik hier of bezoek de website van het Philips Museum.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 77.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2020 een omzet van 17,3 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.be.

Joost Maltha

Philips Global Press Office

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux

To celebrate 130 years of Philips Frans van Houten, CEO of Philips, opened the Euronext Amsterdam Stock Exchange this morning.
Left to right: Simone Huis in ‘t Veld, CEO Euronext, Mirjam Rubbens, Philips Image Guided Therapy, Frans van Houten, CEO of Philips, René van Vlerken, Head of Listing Euronext, Abhijit Bhattacharya, CFO of Philips.

Philips Sonicare Power Toothbrush 9900 Series Prestige with SenseIQ
Philips Sonicare Power Toothbrush 9900 Series Prestige with SenseIQ adapts to an individual user’s unique behavior and needs.

Philips’ AI Workflow Suite – IntelliSpace –
Philips’ AI Workflow Suite – IntelliSpace – a solution for AI-assisted radiology workflows, automatically distributing data to AI applications

Philips Image Guided Therapy System – Azurion –
Philips Image Guided Therapy System – Azurion – accelerating the move from open surgery to minimally-invasive surgery, enabling patients to recover faster and hospital systems to reduce costs.

Philips eICU program
Philips pioneered remote patient monitoring telehealth with its eICU, a scalable, centralized solution that extends critical care resources to the bedside via technology, independent of the health facility’s location.

Early Philips diagnostic X-ray solution used in 1933 in the Netherlands
Philips’ entry into health technology took place during the First World War when it applied the skills it had developed for manufacturing lightbulbs to repairing, and subsequently manufacturing, X-ray tubes for diagnostic imaging, rapidly innovating their design to minimize X-ray exposure and improve image quality.

Screening Philips staff for or tuberculosis in 1951 in the Netherlands
Philips’ recognition of its social responsibility goes as far back as 1932, when it started screening its staff, and eventually the whole population of Eindhoven (the Dutch city where the company was founded) for tuberculosis.