feb 24, 2019

Philips en Microsoft ontwikkelen uniek augmented reality-concept voor minimaal invasieve beeldgeleide ingrepen

Op het MWC Barcelona (voorheen het Mobile World Congress), een van de grootste mobiele evenementen ter wereld, onthulde Philips samen met Microsoft een uniek mixed reality concept voor de operatiekamer van de toekomst. Gebaseerd op de geavanceerde technologieën van het toonaangevende Azurion-platform van Philips en het HoloLens 2 holografische computerplatform van Microsoft, presenteren de bedrijven nieuwe augmented reality-toepassingen voor minimaal invasieve beeldgeleide ingrepen.

In tegenstelling tot open chirurgie hebben minimaal invasieve ingrepen slechts een kleine incisie nodig. Speciale instrumenten zoals katheters worden door de incisie ingebracht en naar bijvoorbeeld het hart, de bloedvaten, de hersenen, de lever of andere belangrijke organen geleid. Tijdens minimaal invasieve procedures kunnen artsen het behandelingsgebied niet direct zien of aanraken. In plaats daarvan vertrouwen ze op geavanceerde medische beeldvormingstechnologieën zoals röntgen met zeer lage doses straling, ultrasound of andere navigatietechnologieën. Philips is een van de leidende aanbieders van hightech interventiesuites en hybride operatiekamers voor dergelijke procedures.

Spectaculaire verschuiving

Het augmented reality-concept van Philips en Microsoft, gebouwd voor de HoloLens 2, geeft live beeldvorming en andere bronnen van vitale gegevens weer in een holografische augmented realityomgeving in 3D. Deze omgeving kan vervolgens eenvoudig en intuïtief worden bestuurd door de arts. Het concept wordt gebruikt om verdere klinische inzichten te verzamelen en ondersteunt de ontwikkeling van toekomstige augmented reality oplossingen voor gebruik in beeldgeleide procedures.

Atul Gupta, MD, Chief Medical Officer Image Guided Therapy bij Philips en een praktiserend interventioneel en diagnostisch radioloog, is erg enthousiast over de ontwikkeling. "De overgang van open chirurgie naar beeldgeleide procedures heeft geleid tot een spectaculaire verschuiving in het verbeteren van de patiëntresultaten en het verlagen van de kosten - niet in de laatste plaats door de tijd dat een patiënt na de ingreep in het ziekenhuis verblijft drastisch te verkorten", aldus Atul Gupta.

Atul Gupta

MD, Chief Medical Officer Image Guided Therapy bij Philips en praktiserend interventioneel en diagnostisch radioloog

Eye tracking

"Op ons Azurion-platform integreren we naadloos een reeks gegevensbronnen op een manier die intuïtief te begrijpen en te controleren is. Door samen te werken met Microsoft en HoloLens 2 kunnen we het naar een hoger niveau tillen en de arts onderdompelen in een op maat gemaakte augmented reality omgeving. Het concept stelt de gebruiker in staat om de echte wereld te zien met de live data en 3D medische beelden die nodig zijn om onze precisie ingrepen te begeleiden. Bovendien kan de Azurion worden bestuurd met stemherkenning, eye tracking en geavanceerde gebaren. Het draait allemaal om het behoud van onze focus op de patiënt."

"Mixed reality biedt mensen nieuwe manieren van interactie met de digitale en fysieke wereld, en brengt de voordelen van de digitale revolutie naar geheel nieuwe ervaringen over de hele wereld", zegt Alex Kipman, Technical Fellow, AI en Mixed Reality bij Microsoft. "Het is fantastisch om te zien dat bedrijven in uiteenlopende sectoren meer bereiken dankzij de producten die we samen met onze partners en het ecosysteem bouwen". Mixed reality heeft een groot potentieel in de gezondheidszorg en onze samenwerking met Philips laat zien hoe dat potentieel al wordt gerealiseerd".

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 77.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2018 een omzet van 18,1 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Onderwerpen

Fabienne van der Feer

Philips Image Guided Therapy

Tel: + 31 622 698 001

Philips is a leading provider of high tech interventional suites and hybrid operating rooms for image-guided minimally invasive therapies.

Philips’ unique augmented reality concept for image-guided minimally invasive therapies developed with Microsoft

The concept is being used to gather further clinical insights.