Nieuwscentrum

Philips werkt samen met Right at Home – een internationale aanbieder van thuiszorgoplossingen – aan marktintroductie van CareSensus, een platform voor connected sensoren dat unieke vormen van telezorg voor ouderen mogelijk maakt

31 mei 2016

  • https://www.philips.be/a-w/about/news/archive/standard/about/news/persberichten/Healthcare/2016/20160531-philips-werkt-samen-met-right-at-home-aan-marktintroductie-van-caresensus.html Link gekopieerd

  • Combinatie van Philips-technologie en zorgverlening van Right at Home vormt flexibele en betaalbare oplossing voor fysieke zorg en thuismonitoring die zo is ingericht dat senioren veiliger zelfstandig kunnen blijven wonen.
  • Onopvallende technologie op basis van sensoren biedt actuele informatie over en bruikbare inzichten in de zorg voor ouderen en neemt bezorgdheid bij mantelzorgers weg.

 

Amsterdam (NL) / Omaha (VS)Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) heeft vandaag de commerciële bèta-introductie aangekondigd van telezorgdiensten op basis van CareSensus, een nieuw platform voor connected sensoren. Dit gebeurt in samenwerking met Right at Home, een van de grootste franchisenetwerken ter wereld op het gebied van thuiszorg voor ouderen. Samen voegen Philips en Right at Home een nieuwe dimensie toe aan de verlening van thuiszorg door middel van een flexibele en betaalbare combinatie van fysieke zorg en telezorg om senioren die zo lang en zo veilig mogelijk zelfstandig willen blijven wonen, proactief te helpen met cognitieve en/of fysieke beperkingen. Deze unieke, technologisch geavanceerde en toch persoonlijke vorm van ‘gecombineerde zorg’, gebaseerd op connected sensoren en krachtige gegevensanalysefuncties, zorgt voor bruikbare inzichten en is aanpasbaar aan de specifieke behoeften van de oudere in kwestie. Zo kan continu in de gewenste thuiszorgbehoefte worden voorzien en wordt onnodige bezorgdheid bij veraf wonende mantelzorgers verminderd.

 

Met deze unieke oplossing voor thuismonitoring brengt het CareSensus-platform van Philips de voordelen van het ‘internet der dingen’ bij ouderen thuis. Het platform werkt met connected passieve sensoren – zonder cameratechnologie – die strategisch maar discreet in de woning worden aangebracht om ouderen 24 uur per dag, 7 dagen per week te kunnen monitoren. De gegevens die deze sensoren aanleveren, worden verwerkt om ongebruikelijke activiteitenpatronen te kunnen herkennen. Daarmee ontstaat een persoonsspecifieke ‘blauwdruk’ van het gedrag van een cliënt en zijn gegevens op het juiste moment beschikbaar voor het telezorgteam van Right at Home. Als een oudere bijvoorbeeld meerdere keren per nacht naar de wc moet, of als het ongewoon lang duurt voordat iemand 's ochtends opstaat, dan kunnen die dingen erop wijzen dat er iets niet klopt.

 

Het telezorgteam van Right at Home wordt ondersteund door de krachtige analysefuncties van het CareSensus-platform, waardoor teamleden gedragsveranderingen kunnen herkennen via een intuïtief online dashboard met verschillende schermen. Daarmee is het mogelijk om tijdig in te grijpen in geval van een verslechtering van de gezondheid of voordat zich iets ernstigers voordoet. De mantelzorger in de familie krijgt ook toegang tot het dashboard, zodat hij/zij regelmatig kan bijhouden hoe het met zijn/haar oudere familielid gaat. Tijdens een recent uitgevoerd proefproject was er een patiënt die ineens veel vaker naar de wc ging dan normaal. Het zorgteam waarschuwde de dochter van de cliënt, die een afspraak maakte bij de huisarts. Daar werd duidelijk dat het ging om symptomen van een serieus gezondheidsprobleem dat zonder tijdig ingrijpen had kunnen verergeren.

 

“Philips heeft meer dan veertig jaar ervaring in het leveren van innovatieve technologie ter ondersteuning van ouderenzorg en mantelzorgers. In combinatie met onze diepgaande kennis van geavanceerde analysefunctionaliteit voor patiëntenzorg en thuismonitoring kunnen we nu een krachtig platform aanbieden dat het zorgteam van Right at Home van betrouwbare gegevens voorziet”, aldus Jeroen Tas, CEO van Philips-onderdeel Connected Care & Health Informatics. “Het door Philips ontwikkelde platform voor connected sensoren stelt het zorgteam van Right at Home in staat cliënten proactief te helpen zo gezond en veilig mogelijk te leven, doordat ze beter dan ooit gerichte en deskundige zorg kunnen bieden waar en wanneer die nodig is.”

 

“In 2025 zal de wereld bijna 1,2 miljard 60-plussers rijk zijn. Deze verandering in leeftijdsopbouw van de wereldbevolking zal leiden tot een verdere toename van de vraag naar de diensten van Right at Home. Verder zal de druk op deze toch al onderbemenste sector alleen maar toenemen”, aldus Brian Petranick, CEO en bestuursvoorzitter van Right at Home. “Omdat de vraag naar zorgpersoneel wereldwijd het aanbod overstijgt, zal deze samenwerking met Philips en het gebruik van zijn innovatieve technologie helpen om aan de toenemende vraag naar thuiszorg tegemoet te komen en om het welzijn van onze cliënten op revolutionaire wijze te verbeteren. Deze gecombineerde benadering weerspiegelt de toekomst van de thuiszorg."

 

Samenwerken om thuiszorg op de Amerikaanse markt naar een hoger plan te tillen

Philips werkt samen met Right at Home om de innovatieve CareSensus-technologie in de Verenigde Staten landelijk in te voeren. Om te beginnen wordt het platform in juni op 25 locaties geïntroduceerd. Naast zorgbezoeken thuis en monitoring van het welzijn van cliënten via het CareSensus-platform wordt ook gebruikgemaakt van meldingen om de continu bereikbare meldcentrale van Philips Lifeline te waarschuwen indien de aanwezigheid van een cliënt in een bepaald vooraf vastgesteld domein reden tot zorg geeft. Als dit het geval is, zal de Philips Lifeline-meldcentrale tot actie overgaan aan de hand van de meldingsprotocollen die door de familie van tevoren zijn opgesteld.

 

Cliënten kunnen optioneel gebruikmaken van een tablet met videochatfunctie, zodat het zorgteam van Right at Home regelmatige controlemomenten kan inplannen, afgestemd op de wensen van de oudere. Video-afspraken kunnen variëren van een eenvoudig gesprekje over het avondeten tot het helpen herinneren dat iemand zijn/haar medicijnen moet innemen of bloeddruk moet controleren.

 

CareSensus ligt in het verlengde van het groeiende Philips-portfolio van op ouderen gerichte diensten, waaronder de medische waarschuwingsdiensten van Philips Lifeline, connected applicaties om medicatietrouw te bevorderen, oplossingen voor post-acute en langdurige zorg, en het samenwerken met thuiszorgdiensten. Philips heeft onlangs op HIMSS 2016 Aging Well Services geïntroduceerd, een geïntegreerd aanbod van diensten, oplossingen en software voor gepersonaliseerde begeleiding, coaching en zorgcoördinatie, toegesneden op de huidige welzijnsbehoeften van ouderen. Deze diensten worden beschikbaar gemaakt via samenwerkingsverbanden met belangrijke spelers in de sector, zoals Right at Home, om ouderen de ondersteuning te bieden die ze nodig hebben en om mantelzorgers hulpmiddelen aan te reiken waarmee ze regelmatig de gezondheidstoestand van hun oudere familielid kunnen volgen.

 

Ga naar www.philips.com voor meer informatie over Philips Lifeline en Philips' volledige aanbod van geïntegreerde software, oplossingen en diensten voor ouderen, en voor bijzonderheden over CareSensus en de samenwerking tussen Philips en Right at Home.

CareSensus

Philips introduces CareSensus, an activity monitoring and engagement solution as part of its ongoing commitment to connected care.

  • https://www.philips.be/a-w/about/news/archive/standard/about/news/persberichten/Healthcare/2016/20160531-philips-werkt-samen-met-right-at-home-aan-marktintroductie-van-caresensus.html Link gekopieerd
Download

CareSensus helps track activity across the house, including in the kitchen where it can indicate patterns around meal preparation.

Download

CareSensus tracks patterns that can infer everyday behaviors like sleeping, eating and bathroom trips to help identify changes in patterns that might suggest a need for care intervention.

Download

Smart analytics identify activity by the client that is outside the client’s norm, and changes are automatically highlighted in the online dashboard for review by the home care agency.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Nele Bouchier

Senior Corporate Communications Manager BeLux

Philips Brand, Communications & Digital

Tel.: + 32 476 69 70 20 (niet publiceren)

E-mail: nele.bouchier@philips.com

Over Koninklijke Philips N.V.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Philips Lighting is een volledige dochteronderneming van Philips en is wereldwijd marktleider op het gebied van verlichtingsproducten, -systemen en -diensten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming boekte in 2015 een omzet van 24,2 miljard euro, heeft wereldwijd circa 105.000 medewerkers in dienst, en beschikt over verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.com/newscenter.

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.