Philips is 's werelds grootste octrooiaanvrager bij het Europees Octrooibureau

Eveneens lijstaanvoerder op drie toonaangevende technologiegebieden: ‘Medische technologie’, ‘Elektrische machines, apparaten en energie’ en ‘Meetsystemen’

maart 3, 2016

Amsterdam, NederlandKoninklijke Philips (NYSE:PHG, AEX: PHIA) maakte vandaag bekend dat zij in 2015 's werelds grootste octrooiaanvrager was bij het Europees Octrooibureau (EOB). Volgens de 2015 Patent Applicant Ranking, die vandaag werd gepubliceerd door het EOB, diende Philips vorig jaar 2402 octrooiaanvragen in.

Philips steeg in 2015 naar de eerste plaats vanaf de tweede plaats die zij in 2014 bekleedde op de jaarlijkse ranglijst van het EOB. Daarnaast neemt Philips de eerste plaats in op drie van de tien toonaangevende technologiegebieden: ‘Medische technologie’, ‘Elektrische machines, apparaten en energie’ en ‘Meetsystemen’.

Philips was veruit de grootste octrooiaanvrager uit Nederland en is verantwoordelijk voor een derde van alle octrooiaanvragen door Nederlandse ondernemingen. Hierdoor draagt Philips sterk bij aan de opkomst van Nederland als het op een na grootste land ter wereld in termen van aantal octrooiaanvragen bij het EOB per miljoen inwoners.

De huidige portefeuille Intellectueel Eigendom van Philips omvat 76.000 octrooien, 47.000 handelsmerken, 91.000 vormgevingsrechten en 5.000 domeinnamen.

“We zijn er trots op dat we in 2015 's werelds grootste octrooiaanvrager bij het EOB zijn geworden”, zegt Brian Hinman, Chief Intellectual Property Officer bij Philips. “Dit onderstreept nog maar eens het innovatieve vermogen van Philips. Het zijn indrukwekkende cijfers, maar voor ons blijven toch de kwaliteit en waarde van ons Intellectueel Eigendom belangrijker dan de kwantiteit ervan.”

Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en een diepgaand inzicht in klinische en consumentenzaken, waardoor zij geïntegreerde oplossingen en innovaties kan leveren die de levens van mensen verbeteren en betere resultaten mogelijk maken op het gebied van gezondheid, van gezond leven en preventie tot diagnose, behandeling en thuiszorg.

“Met onze sterke portefeuille Intellectueel Eigendom beschermen we deze oplossingen en innovaties die de groei, concurrentiepositie en winstgevendheid van ons bedrijf ondersteunen en nieuwe zakelijke kansen creëren”, voegt Hinman eraan toe.

“Philips heeft jarenlang tot de meest actieve aanvragers van het EOB behoord en het is voor de onderneming een mooie prestatie dat zij in 2015 de topaanvrager bij het EOB was. De aanwezigheid van Philips en andere Europese ondernemingen in onze top-tien bevestigt de dynamiek van Europese uitvinders en innovators”, zegt Benoît Battistelli, President van het Europees Octrooibureau.

Het volledige persbericht, compleet met het ondersteunend materiaal dat door het Europees Octrooibureau beschikbaar is gesteld, is te vinden op www.epo.org. Meer informatie over Philips Intellectual Property & Standards is te vinden op www.ip.philips.com

Voor meer informatie kan u contact opnemen met:

Nele Bouchier
Senior Corporate Communications Manager BeLux
Philips Brand, Communications & Digital
Tel.: + 32 476 69 70 20 (niet voor publicatie)
E-mail: nele.bouchier@philips.com

.

Over Koninklijke Philips N.V.:

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) stelt zich als gediversifieerde onderneming actief op het gebied van “Gezondheid & Welzijn” tot doel het leven van de mensen te verbeteren door zinvolle innovaties op het vlak van gezondheid, lifestyle en verlichting. Philips, met hoofdkantoor in Nederland, behaalde een omzet van 24,2 miljard EUR in 2015 en stelt ongeveer 104.000 personen tewerk met verkoop en diensten in meer dan 100 landen. De onderneming is marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede op het gebied van scheerapparaten, haartrimmers en mondverzorgingsproducten.
Meer informatie over Philips is te vinden op www.philips.com/newscenter.

.