Nieuwscentrum

jul 10, 2020

Installaties in coronatijd: het verschil maken in een moeilijke periode

Gemiddelde leestijd: 3-5 minuten

Sommige producten die uit de fabriek komen, zijn meteen klaar voor gebruik. Voor grote medische apparatuur is dat niet altijd het geval. MRI-scanners of systemen voor beeldgeleide operaties worden eerst uitvoerig getest in speciaal ingerichte testruimtes. Daarna volgt de installatie in het ziekenhuis.

 

In Best zit de grootste productie- en innovatielocatie van Philips wereldwijd. Vanuit de bossen en heide bij Eindhoven vertrekken voortdurend installatieteams naar ziekenhuizen in binnen- en buitenland - van de VS tot Indonesië en van Marokko tot Zweden - om ter plaatse de medische systemen te installeren.

 

Sinds de uitbraak van het nieuwe coronavirus is het werk van deze Factory Field Engineers niet bepaald eenvoudiger geworden. Binnen de ziekenhuizen moeten ze nog zorgvuldiger en nog voorzichtiger te werk gaan dan voorheen, en als ze voor langere tijd in het buitenland zitten kan het best een beetje eenzaam worden.

Net op tijd terug uit Marokko

Driss Doudou werkt al vijfentwintig jaar bij Philips. Ooit begonnen als monteur, maakte hij dertien jaar geleden de stap naar het installatieteam. Inmiddels stuurt hij zelf een team aan dat systemen voor beeldgeleide operaties installeert. “Het mooie aan dit werk is dat je een systeem installeert dat ook minstens tien jaar mee gaat; het is dus belangrijk dat je een systeem goed en veilig achterlaat.” 

 

De laatste installatie die Driss meemaakte voor de uitbraak van het coronavirus was in Marokko, begin maart. Het had niet veel gescheeld of hij had niet meer naar Nederland gekund: “Het was net voor de tijd dat de meeste landen in een lockdown zaten. Na de installatie ben ik een weekendje op bezoek geweest bij mijn zus die in Marokko woont. Een paar dagen later ging het land in lockdown.”

Alt-text image

V.l.n.r.: Driss Doudou, Okito Mangandu en Anh Nguyen

 

Collega Anh Nguyen ervaarde iets soortgelijks, maar dan in Engeland. “Ik had een installatie in Birmingham en zou daarna doorvliegen naar Londen, maar dat is niet doorgegaan vanwege de lockdown. Gelukkig was de situatie in Birmingham toen nog niet zo erg, maar als ik twee dagen later was geweest dan had ik bij terugkomst in quarantaine gemoeten.”

Voorschriften zijn overal weer anders

De installatieteams worden altijd bijgestaan door Factory Field Installation (FFI) - support engineers, die de voorbereidingen en logistiek tot in de puntjes regelen. Die begeleiding is nu uitgebreid met een hoofdstuk dat de teams helpt om rekening te houden met het coronavirus – dus de situatie in het land van bestemming. 

 

“In elk land zijn de voorschriften weer anders”, aldus Marie-José Roks-Sarton, FFI Operational Coordinator. “We houden goed in de gaten welke landen veilig zijn en waar we juist niet naar toe mogen. Er is zelfs één week geweest waarin we geen enkele installatie hadden, dat is in jaren niet gebeurd.”

Er is zelfs één week geweest waarin we geen enkele installatie hadden, dat is in jaren niet gebeurd.

Marie-José Roks-Sarton

FFI Operational Coordinator

“We dragen natuurlijk altijd beschermende kleding en mondkapjes in het ziekenhuis”, zegt Anh. “Maar je moet je ook buiten werktijden aan de voorschriften van dat land houden. In Birmingham, bijvoorbeeld, ben ik amper het hotel uit geweest, ook niet om te sporten.”

 

“Normaal gesproken zijn we echt als team onderweg en gaan we bijvoorbeeld ’s avonds ook nog even samen eten”, vult Driss aan. “Dat kan nu gewoon even niet. Als je je gezin dan ook al twee weken moet missen, is dat soms best een beetje eenzaam.” 

Normaal gesproken zijn we echt als team onderweg en gaan we bijvoorbeeld ’s avonds ook nog even samen eten. Dat kan nu gewoon even niet. Als je je gezin dan ook al twee weken moet missen, is dat soms best een beetje eenzaam.

Driss Doudou

Factory Field Engineer

Marie-José: “Ik vind dat deze teams echt het verschil maken in deze moeilijke tijd. De fabriek heeft sowieso de hele tijd doorgedraaid en ze gaan dus ook naar ziekenhuizen om daar systemen te installeren. Het verbaast me altijd hoe flexibel ze zich daarin opstellen; toen we geen hotels konden boeken zei iemand: ‘Dan boek je toch gewoon een appartement? Ik kan zelf ook wel koken’. Het is echt bewonderenswaardig hoe ze erin staan.” 

Delen op sociale media

Thema's

Contact

Tommie Dijstelbloem

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux

Tel: +31 6 19 28 83 20

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Gerelateerd nieuws

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.