Best practices op het gebied van alarm management zijn lastig te definiëren, omdat alarminstellingen die effectief zijn op een bepaalde afdeling en voor een bepaalde patiëntpopulatie niet overal geschikt voor zijn.
Dit vormt een uitdaging voor hoofdverpleegkundigen, afdelingshoofden en kwaliteitsmanagers. Er is een grote behoefte aan beter alarm management. Zonder duidelijke, op feiten gebaseerde best practice is de aanpak van het probleem echter niet eenvoudig.
Hoewel de strategieën moeten worden aangepast aan de unieke situatie in elk ziekenhuis of op elke afdeling, zijn er eenvoudige stappen te nemen op basis van experts op dit gebied.
Waarom: Artsen kunnen de prestaties van een SpO2-monitor optimaliseren door de instellingen aan te passen zodat deze een betrouwbaar alarm afgeven als er actie ondernomen moet worden.
Hoe: Multidisciplinaire alarm-managementteams kunnen alarmrapporten bestuderen om te bepalen welke alarmen onnodig zijn en wijzigingen in de instellingen identificeren.
Resultaat: Een kleine verandering, zoals het verlagen van de SpO2-ondergrens met 1 procent, kan het aantal onnodige alarmsignalen aanzienlijk terugdringen. Hetzelfde geldt voor de toepassing van vertragingen in alarmsignalen om automatische alarmcorrectie mogelijk te maken.
Waarom: Door het instellen van alarmgrenzen en -niveaus die voldoen aan de specifieke eisen van individuele patiënten, kunnen onnodige alarmen worden teruggebracht.
Hoe: Op basis van de patiëntpopulatie (kinderen, longpatiënten etc.) van de afdeling de juiste alarminstellingen bepalen. Ontwikkelen van een beleid (en een procedure, inclusief het opleiden van medewerkers) dat verpleegkundigen de mogelijkheid biedt om alarminstellingen verder aan te passen zoals aangegeven op basis van de specifieke eisen van individuele patiënten.
Resultaat: De juiste standaardinstelling voor de afdeling vaststellen en deze aanpassen per patiënt, bespaart tijd en resulteert in nauwkeurigere alarmprestaties.
Bekijk hoe Philips Alarmadviseur een arts waarschuwt als blijkt dat een waarschuwingssysteem van een patiënt is ingesteld met te gevoelige drempelwaarden.
Waarom: Het opleiden van verpleegkundigen kan valse alarmen terugdringen en doeltreffend handelen stimuleren. Het zorgt bovendien voor consistentie in de responstiming en -maatregelen.
Hoe: Opleiden van medewerkers vóór, tijdens en na het implementeren van nieuwe protocollen en processen. Communiceren waarom er veranderingen worden doorgevoerd en hoe zij en hun patiënten hiervan profiteren. Ervoor zorgen dat medewerkers alarmsignalen kunnen herkennen en problemen kunnen oplossen.
Resultaat: Opgeleide, getrainde en competente medewerkers kunnen beter onderscheid maken tussen alarmen waarop actie moet worden ondernomen en onnodige alarmen. Bovendien kunnen ze problemen sneller oplossen en efficiënter werken.
Alarm management: de basis
Ontdek waarom alarmen niet alleen maar overlast geven.
Patiënten betalen de prijs Ontdek waarom u uw patiënten moet beschermen
Wat leidt tot alarmmoeheid? Ontdek nieuwe feiten en benaderingen om een effectieve verandering te realiseren
Voetnoten: [1] Philips. “Taking alarm management from concept to reality: a step by step guide”, geopend in 2017, https://www.usa.philips.com/b-dam/b2bhc/us/whitepapers/alarm-systems-management/An-action-Plan.pdf
[2] Cosper, P., et al. “Improving Clinical Alarm Management: Guidance and Strategies”, Biomedical Instrumentation & Technology, maart/april 2017, pag. 109–115.
You are about to visit a Philips global content page
Continue