dec 07, 2021

Philips breidt echografieportfolio uit om het diagnostische vertrouwen en de workflowefficiëntie te vergroten

Philips heeft aangekondigd dat het 510(k)-goedkeuring heeft gekregen van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) voor zijn nieuwe tools voor de kwantificering van levervet als onderdeel van de nieuwste release van zijn echografiesystemen EPIQ Elite en Affiniti. Hierdoor kunnen de kosten- en toegankelijkheidsvoordelen van echografie beschikbaar komen voor de diagnose vanleveraandoeningen in een vroeg stadium.

Leververvetting is het meest voorkomende en vroegste stadium van chronische leverziekte (CLD). De incidentie van niet-alcoholische leververvetting (NAFLD) wordt verhoogd door verschillende risicofactoren, waaronder diabetes type 2 en obesitas. Geschat wordt dat NAFLD aanwezig kan zijn bij ongeveer 25% van de wereldbevolking [1]. NAFLD omvat mildere leververvetting, evenals meer ernstige vormen waaronder ontsteking, een aandoening die niet-alcoholische steatohepatitis (NASH) wordt genoemd, en fibrose. Onderzoek wijst erop dat vroege interventie patiënten in staat stelt veranderingen in hun levensstijl aan te nemen die kunnen helpen leveraandoeningen te voorkomen [1], terwijl vroege beoordeling van leververvetting de sleutel is tot het mogelijk omkeren van deze progressie van leveraandoening [2].

Liver Fat Quantification tool

"Met een kwantitatieve manier om levervet te meten, is het voor ons een stuk gemakkelijker om de verwijzend arts te laten weten waar de patiënt zich kwantitatief op het NAFLD-spectrum bevindt", zegt Richard G. Barr, MD, PhD, President, Radiology Consultant, Inc., Youngstown, Ohio, VS, en medisch directeur bij Southwoods Imaging. "Met traditionele grijsschaalbeeldvorming konden we alleen zien of de lever een hoge mate van vetinfiltratie had of dat het normaal was, maar het was erg moeilijk om te beoordelen of de vette leverziekte mild, matig of ernstig was. Beeldvorming van verzwakking geeft ons nu een numerieke waarde waarmee we de patiënt in de loop van de tijd kunnen volgen. Met de combinatie van kwantitatieve vetbeoordeling en leverstijfheid kan de kans op NASH worden beoordeeld."

Met de uitgebreide functionaliteit op afstand van Collaboration Live op zowel het EPIQ- als het Affiniti-platform hebben technici ook veilig toegang tot on-demand, realtime begeleiding en beslissingsondersteuning om het diagnostische vertrouwen en de workflowefficiëntie tijdens onderzoeken te vergroten.

Verbetering van de diagnose en behandeling van vroege en gevorderde leverziekte

Philips echografiesystemen EPIQ en Affiniti in release 9.0 ondersteunen nu radiologen en hepatologen bij de diagnose en behandeling van leveraandoeningen in een vroeg stadium tot gevorderde leveraandoeningen, waardoor het gemakkelijker wordt om longitudinale studies uit te voeren om de progressie van de aandoeningen  te beoordelen. Met deze nieuwste release versterkt het bedrijf zijn leveroplossing verder en breidt het zijn volledige beschikbaarheid uit naar de Affiniti 70 en Affiniti 50 - ondersteund door de innovatieve PureWave C5-1 Curved-transducer, nu ook beschikbaar op Affiniti 50 - om het diagnostische vertrouwen in abdominale, hepatologie-, evenals vasculaire en gynaecologische echografie-onderzoeken te vergroten.

De nieuwe tools voor het kwantificeren van levervet vormen een aanvulling op de bestaande oplossing van het bedrijf voor leverbeoordeling met realtime 'shear wave'-beeldvorming, contrast-versterkte echografie (CEUS) en fusie en navigatie. De tools voor het kwantificeren van levervet, die gebruiksgemak plus een intuïtieve workflow en rapportagemogelijkheden bieden, zijn beschikbaar op zowel de C5-1 als de kleine mC7-2 MicroConvex-transducer, voor verschillende lichaamstypes, van kleinere patiënten tot patiënten met een hoge BMI [3].

Lancering van de oplossing voor de kwantificering van levervet van Philips tijdens EuroEcho 2021

Begin december worden deze oplossingen tevens gepresenteerd tijdens een volledig virtuele editie van EuroEuro 2021. Woon op 10 december het online symposium over de laatste innovaties van Philips Ultrasound.

[1] Asrani et al. Burden of liver disease in the world. J Hepatology. 2019;1.
[2] Younossi ZM. Non-alcoholic fatty liver disease – A global public health perspective. J Hepatol. 2019;70(3):531-544.
[3] Chen J. Realizing dramatic improvements in the efficiency, sensitivity and bandwidth of ultrasound transducers. Koninklijke Philips Electronics N.V. 2006.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 78.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2020 een omzet van 17,3 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.be.

Meer informatie voor zorgverleners

Heeft u interesse in deze oplossing, neem dan contact op via ons contactformulier.

EPIQ Ultrasound attenuation imaging 1

EPIQ Ultrasound attenuation imaging 2