nov 19, 2021

Philips ontvangt subsidie om de kwaliteit en toegankelijkheid van kraamzorg in lage- en middeninkomenslanden te verbeteren

• Het project benadrukt nogmaals de toewijding van Philips om tegen 2030 het leven van 2,5 miljard mensen per jaar te verbeteren, waaronder 400 miljoen in achtergestelde gemeenschappen

Philips heeft bekendgemaakt dat het een subsidie van 15,4 miljoen dollar heeft ontvangen van de Bill & Melinda Gates Foundation om een op applicaties te ontwikkelen om de kwaliteit en toegankelijkheid van verloskundige zorg in lage- en middeninkomenslanden te verbeteren, vooral in achtergestelde gemeenschappen. Door zorgprofessionals zoals verloskundigen te helpen om mogelijke problemen tijdens de zwangerschap in een vroeg stadium te signaleren, wil het project het aantal vrouwen dat sterft als gevolg van zwangerschap - momenteel ongeveer 830 vrouwen per dag wereldwijd [1] - aanzienlijk verminderen, waarbij ook de foetale mortaliteit en morbiditeit worden verminderd.

Binnen het project wordt een applicatiesuite ontwikkeld die zal worden geïnstalleerd op Philips Handheld Ultrasound - Lumify, die momenteel wordt gebruikt in gemeenschapsgerichte zorgprogramma's voor moeders en kinderen over de hele wereld. Het bouwt ook voort op de expertise van de Philips Foundation, die toegang tot hoogwaardige gezondheidszorg biedt voor achtergestelde gemeenschappen over de hele wereld, waaronder een programma in Kenia om verloskundigen op te leiden om prenatale zwangerschapsscreening met echografie uit te voeren in dorpsklinieken, terwijl ze ondersteuning via eHealth krijgen van radiologen op afstand.

Verbetering van de vaardigheden van verloskundigen in lage- en middeninkomenslanden

Draagbare diagnostische echografieplatforms zoals Philips Lumify bieden een betaalbare oplossing om zwangerschap te beoordelen, en bieden een draagbare optie voor gebruik in gemeenschapsgerichte zorgprogramma's voor moeders en kinderen. Eerstelijnsverloskundigen missen echter vaak de vereiste opleiding en ervaring met echografie om een betrouwbare diagnose te stellen. AI-toepassingen hebben het potentieel om deze kloof te overbruggen door hulp te bieden bij het verkrijgen van de juiste afbeeldingen en vervolgens te helpen bij de interpretatie van die afbeeldingen. De reeks op AI gebaseerde verloskundige toepassingen zal eerstelijnsgezondheidswerkers helpen om risicovolle zwangerschappen te signaleren die klinisch kunnen worden behandeld om ongunstige geboorte-uitkomsten te voorkomen.

Philips Lumify in the Field

AI-geleide beoordeling van zwangerschapsduur en foetale ontwikkeling

De Wereldgezondheidsorganisatie beveelt ten minste één echo aan vóór 24 weken zwangerschap voor zwangere vrouwen om de zwangerschapsduur met meer vertrouwen te evalueren dan met een traditionele schatting van de laatste menstruatie [2]. Een betere schatting van de zwangerschapsduur kan het aantal ingeleide bevallingen verminderen en daardoor de bevallingservaring voor een groot aantal vrouwen helpen verbeteren. Een juiste en gerichte sturing van de zorg voor moeders en pasgeborenen kan ook helpen om complicaties bij vroeggeboorte te voorkomen. Momenteel is er geen enkel apparaat voor echografie verkrijgbaar dat niet-deskundige gebruikers helpt bij het automatiseren van beeldacquisitie of beeldinterpretatie voor een uitgebreide reeks verloskundige metingen, waardoor de toegang tot vroege foetale echografieën wordt beperkt.

Philips en de Philips Foundation hebben verschillende lopende programma's om de sterfte van moeders en pasgeboren in achtergestelde gemeenschappen te verminderen, waaronder een partnerschap met het Bevolkingsfonds van de Verenigde Naties en de regering van de Republiek Congo en met Aga Khan University's Centre of Excellence in Women and Child Health in Oost-Afrika.

Lees meer over de Philips Lumify.

[1] https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/maternal-mortality
[2] WHO | WHO recommendations on antenatal care for a positive pregnancy experience: ultrasound examination

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 78.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2020 een omzet van 17,3 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.be.

Meer informatie voor zorgverleners

Heeft u interesse in deze oplossing, neem dan contact op via ons contactformulier.