mrt 09, 2020

Philips lanceert het HealthSuite System of Engagement met nieuwe AI-mogelijkheden om de digitalisering van de gezondheidszorg te versnellen

Philips introduceert HealthSuite System of Engagement, een systeem om de ontwikkeling van digitale gezondheidsproposities te ondersteunen, inclusief nieuwe mogelijkheden voor cloud-based, beheerde AI-workflows en DICOM-interoperabiliteit.

Het HealthSuite System of Engagement vormt de kern van de digitale transformatie van Philips. Dit systeem is een goed beveiligde, modulaire set van mogelijkheden die gegevens van verschillende systemen kan vrijmaken en integreren, en de ontwikkeling en implementatie van digitale proposities over het gehele gezondheidscontinuüm in een veilige omgeving kan versnellen.

Jeroen Tas

Chief Innovation & Strategy Officer van Philips

"Hoewel er overtuigende voorbeelden zijn van digitalisering die de zorg verbetert, lopen patiënten en zorgverleners maar al te vaak binnen een complex, gefragmenteerd technologie- en datalandschap aan tegen problemen die de inzet van innovatieve gezondheidszorg belemmeren", aldus Jeroen Tas, Chief Innovation & Strategy Officer, van Philips. "Het HealthSuite System of Engagement vormt de kern van de digitale transformatie van Philips. Dit systeem is een goed beveiligde, modulaire set van mogelijkheden die gegevens van verschillende systemen kan vrijmaken en integreren, en de ontwikkeling en implementatie van digitale proposities over het gehele gezondheidscontinuüm in een veilige omgeving kan versnellen".

HealthSuite System of Engagement

In tegenstelling tot de vele 'dossiersystemen', die meestal gebaseerd zijn op statische, opgeslagen bestanden met patiëntinformatie in silo’s, stelt het HealthSuite System of Engagement patiënten en zorgverleners, in staat om de zorgervaring en -paden te verbeteren. Door een federated approach (gefedereerde data) bij data-integratie ondersteunt HealthSuite System of Engagement zorgverleners bij het gebruik van gegevens uit hun bestaande IT-infrastructuur, waardoor de complexiteit afneemt en nieuwe mogelijkheden voor zorginnovatie ontstaan.

HealthSuite System of Engagement biedt mogelijkheden voor IoT (Internet of Things), Identity and Access Management en HIPAA compliant datamanagement. Het systeem kan toepassingen hosten en gebruiken via cloud, edge en on-premise. Met HealthSuite kunnen klinische en operationele gegevens worden gefedereerd en gedeeld in systemen en oplossingen van Philips en derden in de gezondheidszorg. HealthSuite maakt gebruik van longitudinaal gefedereerde gegevens om zorgverleners in staat te stellen de kracht van gegevens in hun elektronische patiëntendossiers en andere registratiesystemen in zorgpaden te ontsluiten en gebruikers in staat te stellen om bruikbare inzichten te realiseren.

De AI-mogelijkheden van HealthSuite

Nieuwe mogelijkheden zijn naast systeemeigen FHIR-ondersteuning onder andere opslag in de cloud en op standaarden gebaseerde interoperabiliteit voor DICOM-gegevens (Digital Imaging and Communication in Medicine). Met de nieuwe anonimiseringsservices van HealthSuite worden persoonlijke en gevoelige gegevens automatisch verwijderd uit gestructureerde gegevens om de privacy van de patiënt te kunnen garanderen wanneer gegevens beschikbaar worden gesteld voor onderzoek. De HealthSuite Clinical Data Lake is een nieuwe, schaalbare microservice die fungeert als een gecentraliseerde opslagplaats voor het opslaan van grote hoeveelheden klinische onderzoeksgegevens, en die controles omvat om gegevens samen te stellen en te beheren op een manier die tegemoet komt aan de wet- en regelgeving.

HealthSuite System of Engagement maakt het gebruik van een breed scala aan verbonden gezondheidstoepassingen van zowel Philips als derden mogelijk.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 80.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2019 een omzet van 19,5 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.be.