sep 24, 2019

Philips zet zich in voor Universal Health Coverage tijdens de 74ste Algemene Vergadering van de Verenigde Naties

• Philips Head of Sustainability Robert Metzke deelt zijn inzichten over de verbinding tussen klimaatverandering en gezondheid, en het belang om het goede voorbeeld te geven als bedrijf

Philips kondigt zijn deelname aan verschillende activiteiten tijdens de 74ste Algemene Vergadering van de Verenigde Naties in New York aan om het belang van universele toegang tot zorg te benadrukken en te versnellen.

De helft van de wereldbevolking heeft geen toegang tot essentiële gezondheidszorg. Zelfs als mensen toegang hebben tot medische hulp, zorgt een combinatie van een groeiende en vergrijzende bevolking, toename van chronische ziektes, schaarste en klimaatverandering voor de noodzaak om duurzame modellen van zorgverlening te ontwikkelen. Het belang van universele, betaalbare en effectieve gezondheidszorg voor de wereldbevolking zonder de beschikbaarheid van natuurlijke hulpbronnen in gevaar te brengen zorgt voor een verschuiving van volume-based naar value-based healthcare. Het doel van value-based healthcare is om de toegang tot zorg te vergroten en de uitkomsten van zorg te verbeteren tegen lagere kosten.

De strategie van Philips is in lijn met de Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties door zijn Healthy people, sustainble planet programma met drie focus gebieden: toegang tot zorg voor achtergestelde groepen (SDG3: goede gezondheid en welzijn voor alle leeftijden); circulaire economie en eco-design (SDG 12: verantwoorde consumptie en productie); en duurzaam gebruik van energie, terugbrengen van koolstofdioxide-emissies en groene energie (SDG 12: klimaat actie). Tijdens de Algemene Vergadering van de VN in New York organiseert en neemt Philips deel aan bijeenkomsten met internationale stakeholders om deze doelen te realiseren.

Universele toegang tot zorg, een integraal onderdeel van de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN, is een basisrecht maar meer dan de helft van de van de wereldbevolking heeft geen toegang tot zorg.

Jan Kimpen

Chief Medical Officer bij Philips.

“Universele toegang tot zorg, een integraal onderdeel van de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN, is een basisrecht maar meer dan de helft van de van de wereldbevolking heeft geen toegang tot zorg,” zegt Jan Kimpen, Chief Medical Officer bij Philips. “Het aanpakken van deze situatie is voor Philips onderdeel van zijn missie om het leven van mensen te verbeteren. Philips zet zich in om in 2030 de toegang tot zorg voor 400 miljoen mensen per jaar in achtergestelde groepen te verbeteren door te focussen op primaire zorg oplossingen.”

Jan Kimpen zet zijn ideeën over universele toegang tot zorg uiteen tijdens een high-level bijeenkomst met de titel ‘Creëren van ecosystemen die digitale zorg bevorderen’. Deze discussie, die door Philips samen met Devex georganiseerd wordt, vindt plaats op dinsdag 24 september, de dag na de ‘High-Level Meeting on UHC’ van de VN en is hierdoor extra relevant. De bijeenkomst valt ook samen met een nieuw rapport van Devex over hoe uitdagingen voor het invoeren van digitale gezondheid technologieën weggenomen kunnen worden. Digitale technologieën zijn van groot belang voor de invoering van universele toegang tot zorg. De bevindingen van het rapport vormen de input voor de bijeenkomst. Naast Jan Kimpen nemen vertegenwoordigers van sociale ondernemingen, de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO), niet-gouvernementele organisaties (NGO’s), stichtingen en ministeries van volksgezondheid van over de hele wereld deel aan de discussie.

Duurzame zorg

Philips’ Head of Sustainability, Robert Metzke, neemt deel aan de World Economic Forum (WEF) Sustainable Development Impact Summit, die ook onderdeel is van de evenementen rondom de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Tijdens dit belangrijke forum voor het ontwikkelen van een duurzame ontwikkelingsagenda, deelt hij zijn inzichten over de verbinding tussen klimaatverandering en gezondheid, en over hoe de gezondheidszorg voorop moet lopen in het tegen gaan van klimaatverandering en het verbeteren van toegang tot kwaliteitszorg.

“Het niveau van expertise, samenwerking en inzet dat nodig is om de gezondheidszorg te veranderen kan alleen bereikt worden door langdurige partnerschappen te creëren waarin partijen samen aan oplossingen werken in reactie op voortdurend veranderende omstandigheden,” zegt Robert Metzke, Head of Sustainabliltiy at Philips. “We krijgen te maken met complexe uitdagingen en ongekende kansen. Alleen door innovaties, verantwoord leiderschap en samen te werken kunnen we klimaatverandering tegengaan, overgaan op circulaire modellen en goede gezondheidszorg toegankelijk maken voor iedereen.”

Tijdens deze bijeenkomst deelt Philips succesvolle voorbeelden van hoe het met partners samenwerkt om innovatieve zorgverleningsmodellen te ontwikkelen en te implementeren die de toegang tot zorg verbeteren niet alleen door het inzetten van technologie maar ook door het creëren van nieuwe bedrijfs- en financieringsmodellen.

Technologie

Philips en PURE (Point-of-care Ultrasound in Resource-limited Environments) hebben samen een uniek echografie op afstand programma geïntroduceerd om diagnostische echografie training voor zorgverleners in Kigali, Rwanda mogelijk te maken. Het programma gebruikt de telezorg mogelijkheden van de Philips Lumify with Reacts draagbare echografie oplossing, die experts in Europa en de Verenigde Staten in staat stelt om continue training te geven aan zorgverleners 10,000 km verderop in Afrika.

Bedrijfs- en financieringsmodellen

Als onderdeel van zijn activiteiten om bedrijfs- en financieringsmodellen te promoten werkt Philips samen met Amref om medische zorg in Afrika te verbeteren, waarbij wordt gekeken naar shared value partnerschappen die de kwaliteiten en krachten van partners benutten in plaats van een donatie relatie. Als voorbeeld testen Philips en Amref samen met de Makueni County Government in Kenia een innovatief model voor primaire zorg, waarbij Amref verantwoordelijk is voor het opbouwen van capaciteiten en het trainen van zorgverleners, terwijl Philips verantwoordelijk is voor het aanleveren van noodzakelijke gezondheid technologie, oplossingen en medische apparatuur. Deze nieuwe universele zorg modellen helpen om private investeringen mogelijk te maken en te zorgen dat de gezondheidszorg efficiënt, effectief, betaalbaar en lokaal relevant is. Op 18 September 2019 kondigden, Philips en Amref aan dat ze hun partnership met drie jaar hebben verlengd.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 78.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2018 een omzet van 18,1 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.com/newscenter.

Philips Community Life Center

Philips Lumify with Reacts echografie op afstand oplossing