Nieuwscentrum

jun 18, 2019

Het Philips-rapport Future Health Index 2019 richt zich op de rol die digitale gezondheidstechnologie speelt bij het verbeteren van de ervaring van de arts en van de patiënt



Brussel, België Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA), een wereldleider in gezondheidstechnologie, kondigt vandaag de publicatie aan van zijn Future Health Index (FHI) 2019 -rapport: ‘Verandering van ervaringen in gezondheidszorg: Verkennen van de impact van digitale gezondheidstechnologie op gezondheidszorgprofessionals en patiënten’ [1]. Het rapport geeft door Philips opgedragen onafhankelijk onderzoek weer over wat nodig is voor het versnellen van de verschuiving van volume-gebaseerde naar waarde-gebaseerde zorg op weg naar duurzame gezondheidszorgsystemen.

 

In zijn vierde jaar richt het rapport zich op de rol die digitale gezondheidstechnologie speelt bij het verbeteren van de ervaring van zowel de individuele burger als de gezondheidszorgprofessional – twee elementen van het ´quadruple aim´ in de gezondheidszorg. De FHI concludeert dat er, ondanks dat de meeste mensen toegang willen hebben tot hun digitale gezondheidsdossier (digital health record, DHR) en bereid zijn om dit breder te delen met gezondheidszorgprofessionals, momenteel onvoldoende gegevensuitwisseling plaatsvindt. Dit is vooral het geval voor gegevens die door de mensen zelf worden verzameld. Hoewel ongeveer twee-vijfde van de gezondheidszorgprofessionals aanbeveelt dat patiënten gezondheidsgegevens monitoren, zoals hun bloeddruk (44%) of gewicht (39%), zegt slechts 9% dat de meeste of al hun patiënten deze gegevens op regelmatige basis met hen delen.

 

“Wederzijds delen van informatie is niet alleen essentieel voor het geven van de juiste zorg op het juiste moment, maar het helpt ook om de ervaring van de patiënt en de arts te verbeteren“, zegt Jan Kimpen, Chief Medical Officer voor Philips. “Geïnformeerde en mondige patiënten zorgen ook beter voor hun gezondheid, wat bijdraagt aan het laatste element van het quadruple aim – lagere zorgkosten. Het huidige Future Health Index-rapport benadrukt dat gezondheid en gezondheidszorg over mensen gaat. De relatie tussen patiënt en arts bijvoorbeeld, is sterk symbiotisch. In termen van welzijn van alle partijen, beïnvloedt wat de ene kant doet de andere en omgekeerd.”

 

De onderzoekers van het Future Health Index 2019-rapport hebben drie belangrijke thema´s geïdentificeerd:

1. Betrokken en digitaal versterkte gezondheidszorgprofessionals

Dit thema is gericht op hoe gezondheidszorgprofessionals in toenemende mate digitale gezondheidstechnologie gebruiken en aanbevelen om hun eigen ervaringen te verbeteren. Het rapport benadrukt dat de meerderheid van gezondheidszorgprofessionals zich aanpast aan nieuwe manieren van werken, waarbij 76% aangeeft dat ze digitale gezondheidsdossiers in hun ziekenhuis/praktijk gebruiken en 80% dat patiëntinformatie elektronisch deelt met andere gezondheidszorgprofessionals in hun zorgfaciliteit.

 

“Hoewel veel DHR´s vaak door artsen worden bekritiseerd vanwege hun intrinsieke tekortkomingen, is het bemoedigend om te zien dat het FHI-onderzoek aantoont dat de meerderheid van de geïnterviewde artsen ze toch bruikbaar vindt, omdat patiëntinformatie direct voor ze beschikbaar is en makkelijk in hun ziekenhuis kan worden gedeeld,” zegt Jan Kimpen.

 

De enquêteresultaten wijzen ook naar gebieden waar de voordelen van technologie nog moeten worden blootgelegd.

 

“Gezondheidszorgprofessionals zijn bijna nooit voorbereid in termen van hoe ze digitale technologie en gegevens kunnen gebruiken wanneer ze trainen voor de klinische praktijk,“ licht Patricia Mechael toe, Co-founder en Policy Lead bij HealthEnabled en Technical Lead voor de Global Digital Health Index. “Ze krijgen wellicht de laatste informatie aangaande klinische diagnostiek en behandeling, maar ze worden niet getraind in de communicatie- en gegevenstechnieken die ze naast hun klinische vaardigheden zullen moeten gebruiken.“

Wederzijds delen van informatie is niet alleen essentieel voor het geven van de juiste zorg op het juiste moment, maar het helpt ook om de ervaring van de patiënt en de arts te verbeteren

Jan Kimpen

Chief Medical Officer voor Philips

2. Mondige patiënten – toegang tot gegevens, meer controle

Het onderzoek geeft aan dat door patiënten toegang te geven tot hun eigen gezondheidsgegevens ze hier eerder mee om zullen gaan op een manier die de kwaliteit van de zorg die ze krijgen en hun algemene ervaring van de gezondheidszorg zal verbeteren. Van de ondervraagde mensen zijn degenen die hun gezondheidsgegevens delen met hun gezondheidszorgprofessional meer geneigd om de kwaliteit van zorg als goed, zeer goed of uitstekend te waarderen (74%), vergeleken met degenen die deze niet delen (66%). Bovendien zegt 63% van de mensen die momenteel geen toegang hebben tot hun digitale gezondheidsdossier, of dit niet weten, dat ze dat willen.

 

“Wanneer patiënten meer betrokken zijn bij hun zorg, zien we anekdotisch betere resultaten – ze ontwikkelen een breder en verfijnder begrip van de ontwikkeling van hun gezondheid, “ zegt dr. K. Elizabeth Hawk, Clinical Instructor, Stanford University School of Medicine, Department of Radiology, Division of Nuclear Medicine; Radiologist, Matrix Division, Radiology Partners. “Het geven van deze toegang aan patiënten maakt ze niet alleen mondiger, het bouwt ook een betere relatie op tussen arts en patiënt. En het vernauwen van deze kloof kan ook een drastische impact hebben op burn-out bij artsen.”

 

“Patiënten vragen expliciet om toegang tot hun digitale gezondheidsdossiers,“ zegt Jan Kimpen. “De voordelen zijn duidelijk. Nu is het tijd voor de gezondheidszorgindustrie als geheel om zijn inspanningen te vergroten om patiënten daadwerkelijk in de cloud te brengen. Andere industrieën hebben aangetoond dat de technologie om dit op een veilige manier te doen beschikbaar is.”

3. Leren van koplopers

Het derde thema bekijkt hoe sommige landen een grote voorsprong hebben op anderen met betrekking tot gezondheidstechnologie en hoe digitale gezondheidstechnologieën in toenemende mate onderdeel worden van de dagelijkse gezondheidszorgervaring voor zowel de gezondheidszorgprofessionals als de patiënten. Bijvoorbeeld de bevraagde mensen in China, Saoedi-Arabië en India zeiden vaker dat ze actie ondernemen met betrekking tot hun gezondheid als gevolg van het monitoren van hun belangrijkste gezondheidsindicatoren via digitale gezondheidstechnologie of mobiele gezondheidsapps. De ervaringen van koplopers op het gebied van digitale gezondheidstechnologie tonen aan dat alle landen kunnen leren van hun eigen gezondheidszorgsystemen en deze kunnen toepassen.

 

“We weten van de vorige drie edities van het FHI-onderzoek dat het moeilijk is voor landen met een ontwikkeld gezondheidszorgsysteem om te veranderen, simpelweg vanwege de erfenis,” zegt Jan Kimpen. “Dus moeten we leren van landen met een opkomend gezondheidszorgsysteem die een voorsprong hebben in het aannemen van digitale technologieën. Technologie is geen beperkende factor meer, het belangrijkste voor ons allemaal is om voorbereid te zijn op verandering.”

 

Sinds 2016 heeft Philips oorspronkelijk onderzoek uitgevoerd om de bereidheid van landen te helpen bepalen voor het aanpakken van wereldwijde gezondheidsuitdagingen en het opbouwen van efficiënte en effectieve gezondheidssystemen. Details over de methodologie en een volledige lijst met bronnen vindt u hier. Ga voor het lezen van het volledige rapport naar www.philips.com/futurehealthindex-2019.

[1] The Future Health Index surveys were fielded from March 4 to May 19, 2019 in 15 countries (Australia, Brazil, China, France, Germany, India, Italy, The Netherlands, Russia, Saudi Arabia, Singapore, South Africa, Poland, U.K. and U.S.) in their native language. The survey was conducted online and offline (as relevant to the needs of each market) with a sample size of 1,000 per market for individuals (general population) and 200 per market for healthcare professionals. The exceptions were the US and Germany, which each had slightly larger samples of healthcare professionals. For the general population audience, the survey is representative of key demographics e.g. age, gender, region, location type (rural/urban), income/SEL/education and ethnicity (where appropriate to ask). This was achieved through a mix of balancing and weighting. In Saudi Arabia and Brazil, the survey is nationally representative of the online population. The survey length was approximately 15 minutes for the U.S., Germany, and the Netherlands, and approximately 10 minutes for the remaining markets. The total sample from the survey includes 3,194 healthcare professionals (defined as those who work in healthcare as a doctor, surgeon, nurse practitioner, registered nurse, licensed practical nurse or nurse across a variety of specializations) and 15,114 individuals that represent the adult general population.

Over Koninklijke Philips N.V.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 77.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2018 een omzet van 18,1 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

Thema's

Contact

Beeldmateriaal

Artsen bekijken patiëntgegevens op een tablet

The Future Health Index 2019 report explores the impact of digital health technology on healthcare professionals and patients

Future Health Index 2019 infographic
Download Downloadlink kopiëren

Delen op sociale media

Gerelateerd nieuws

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.