15 maart 2018

Philips-studie: Belg slaapt onvoldoende en ongezond

• 82% van de Belgen slaapt minder dan de aanbevolen 7,5 uur per nacht
  • 55% wordt minstens één keer per week wakker ’s nachts. 18% wordt elke nacht wakker.

BrusselPhilips breekt op 16 maart op World Sleep Day een lans voor gezonde slaap. De mens slaapt in totaal ongeveer één derde van zijn ganse leven. Moet het nog gezegd worden dat een gebalanceerde slaap - naast voldoende beweging en een evenwichtig voedingspatroon - één van de drie sleutels is voor een gezond leven? Toch wijst een studie van Philips* uit dat maar liefst 82% van de Belgen minder dan de aanbevolen 7,5 uur per nacht slaapt. 23 procent voelt zich dan ook slaperig na het opstaan. Tijd om het belang van gezond slapen te benadrukken.

“Ik heb maar vier uur slaap nodig”

“Het belang van gezond en voldoende slapen is een onderschat probleem in onze maatschappij”, verduidelijkt dokter Johan Verbraecken, verbonden aan het UZ Antwerpen. “Het overgrote merendeel van de volwassenen heeft gemiddeld 7,5 uur nodig per nacht. Jammer genoeg haalt 82% van de Belgen het nodige aantal slaapuurtjes niet.” Daarnaast is weinig slapen in bepaalde bedrijfs- of politieke milieus vaak een statussymbool. Hoe vaak hoor je niet dat CEO’s of politici aan vier uur slaap genoeg hebben? “In de aanloop naar World Sleep Day willen we het belang van gezond en voldoende slapen benadrukken”, legt David Van Waesberge, Sleep & Respiratory Care Manager bij Philips Benelux, uit. “Erken de noodzaak van 7,5 uur slaap per nacht en durf naar een arts te stappen wanneer je moeite hebt om in slaap te vallen, overmatig snurkt of andere slaapproblemen ervaart.”

In de aanloop naar World Sleep Day willen we het belang van gezond en voldoende slapen benadrukken. Erken de noodzaak van 7,5 uur slaap per nacht en durf naar een arts te stappen wanneer je moeite hebt om in slaap te vallen, overmatig snurkt of andere slaapproblemen ervaart.

David Van Waesberge

Sleep & Respiratory Care Manager bij Philips Benelux.

Slaaptekort kent ernstige gevolgen

De gevolgen van (chronisch) slaaptekort zijn niet min. Uit medisch onderzoek bleek eerder al dat het gerelateerd is aan psychologische stoornissen zoals depressie, angst en psychose. Wie als volwassene zijn dagen probeert rond te komen met zes uurtjes slaap per nacht, heeft zonder medische tussenkomst een grotere kans om te overlijden als jonge zeventiger. “Wie een wagen bestuurt en minder dan vijf uur geslapen heeft, heeft vier keer zoveel kans om in een ongeval te belanden”, legt David Van Waesberge uit. “Tijd om het slaapprobleem in België aan te pakken.”

Minder drastisch, maar minstens zo problematisch, zijn de dagelijkse gevolgen. Als je al geen moeite moet doen om wakker te blijven, ondervind je op zijn minst dipjes doorheen de dag. En dat heeft natuurlijk gevolgen voor het concentratievermogen, het geheugen en de mogelijkheid om te leren.

“Stel je snurkgedrag in vraag, misschien lijd je wel aan slaapapneu”

Slaapkwaaltjes komen dikwijls voort uit psychische problemen zoals stress. Maar even vaak ligt er een fysiek pijnpunt aan de basis, waar slapend België zich niet eens bewust van is. Zo lijden niet minder dan 320.000 Belgen aan slaapapneu, waarbij de adem tijdelijk hapert of zelfs volledig stilvalt tijdens het slapen. Door onder andere dat gebrek aan bewustwording, behandelen 230.000 patiënten hun aandoening niet. En dat terwijl onbehandelde slaapapneu de kans op een beroerte drie keer zo groot maakt. Om een probleem zo specifiek als slaapapneu te detecteren, stel je best je snurkgedrag grondig in vraag. Want luid snurken, vermoeidheid en een verhoogde bloeddruk zijn niet te missen graadmeters voor slaapapneu. Elma Dalhuijsen, ook bekend als Tante Kaat, behandelt sinds vijf jaar haar slaapapneu. “Mijn man kloeg al wat langer over mijn snurkgedrag, waarop ik de stap naar een arts heb gezet. Vandaag slaap ik beter dan ooit en kan ook mijn partner genieten van een goede nachtrust.”

“Als je de symptomen van slaapapneu herkent, is het belangrijk om snel naar de dokter te gaan”, stelt dokter Johan Newell van het UVC Brugmann. “Die zal je in eerste instantie aanraden om je levensstijl aan te passen.” Bij ruim 80% van de slaapapneupatiënten is er namelijk sprake van obesitas. Voldoende beweging en beperkt alcoholgebruik kunnen het probleem al grondig aanpakken. Maar ook gezondheidstechnologie, die enorm in de lift zit, biedt steeds meer het antwoord op een probleem zoals slaapapneu. Het zogeheten CPAP-systeem (Continuous Positive Airway Pressure), dat bestaat uit een gezichtsmasker met een slang die tijdens de slaap voortdurend voldoende lucht naar de luchtwegen leidt, is door de jaren heen alleen maar compacter en gebruiksvriendelijke geworden. “Patiënten hebben vandaag alle technologie voor handen om hun aandoening te behandelen en comfortabel te slapen”, luidt het.

3 tips om beter te slapen

• Slaap 7,5 tot 8 uur per nacht
  • Stel je snurkgedrag in vraag
  • Zorg voor een gezonde slaapomgeving:
    - Voldoende verlucht
    - Stil
    - Donker

* Gebaseerd op resultaten uit een onderzoek door Philips in september 2017 in België, om meer inzicht te krijgen in het slaapgedrag en eventuele slaapproblemen die mensen ervaren. 500 Belgen werden ondervraagd.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 73.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2016 een omzet van 17,4 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.com/newscenter.

Gerelateerd nieuws