masthead Toolkit voor risicovolle zwangerschappen in Afrika L

sep 18, 2017

Hoe ziet de wereld er in 2030 uit?

Gemiddelde leestijd: 3-5 minuten

De Philips Foundation op de Social Good Summit 2017

Op de Social Good Summit komen internationale leiders en maatschappelijk activisten bijeen om te discussiëren over oplossingen voor de meest urgente problemen van onze tijd. Deze top vindt plaats tijdens de week van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties (United Nations General Assembly, UNGA) en was vorig jaar live te volgen via internet.

Meer dan 1,6 miljoen mensen in meer dan 40 landen maakten toen van die mogelijkheid gebruik. De top richt zich op de effecten van technologie en nieuwe media op initiatieven die wereldwijd worden genomen ten behoeve van het algemeen belang. De centrale vraag daarbij luidt: “In wat voor wereld wil ik leven in 2030?” Bij Philips vinden we dat uiteraard ook een interessante vraag.

Ik had het voorrecht om dit jaar podiumspreker te zijn op zondag 17 september jl., samen met Peter Maurer, voorzitter van het Internationale Comité van het Rode Kruis (International Committee of the Red Cross, ICRC). We spraken over de unieke samenwerking tussen de Philips Foundation en het ICRC, en hoe het bedrijfsleven humanitaire doelen kan ondersteunen, zoals toegang tot gezondheidszorg.

Peter en ik gaven een voorbeeld van een specifiek samenwerkingsproject waar we beiden trots op zijn: een toolkit voor risicovolle zwangerschappen (High-Risk Pregnancy Toolkit), waarmee het ICRC tot 75.000 vrouwen kan gaan helpen in een aantal Afrikaanse landen (Mali, Niger, Nigeria, Kameroen, Centraal-Afrikaanse Republiek, Zuid-Soedan en Somalië). De toolkit bestaat uit kaarten en posters die zorgprofessionals helpen om kenmerken van een risicovolle zwangerschap te herkennen bij vrouwen met een zwakke maatschappelijk positie. Daarnaast moet de toolkit zorgen voor effectieve doorverwijzing naar medische centra om zo uiteindelijk levens te redden. Volgens een regionale verloskundige die voor het ICRC werkt, is bij 20% van alle zwangerschappen sprake van risico’s, en doet 99% van de sterfte bij dit soort gevallen zich voor in ontwikkelingslanden. Vroegtijdige vaststelling van risico’s is essentieel en leidt tot snellere doorverwijzing van de gemeenschap naar de eerstelijnszorg, en van daar naar het ziekenhuis.

Toolkit voor risicovolle zwangerschappen in Afrika

De Philips Foundation spant zich ervoor in om ongelijkheden op gezondheidsgebied te verminderen, ten behoeve van mensen voor wie zorg beperkt toegankelijk is. Dat doen we door de expertise, de kennis en het innovatievermogen van Philips in te zetten bij samenwerkingsprojecten met humanitaire organisaties en maatschappelijk betrokken ondernemingen over de hele wereld, gericht op het ontwikkelen, invoeren en toepassen van oplossingen die duurzaamheid en inclusiviteit bevorderen.

De Philips Foundation en het ICRC werken al een aantal jaar samen bij het bieden van noodhulp aan slachtoffers van humanitaire crises. In onze voortdurend veranderende wereld, waar we getuige zijn van toenemende kwetsbaarheid en complexiteit in alle lagen van de samenleving, is het van belang om expertise te delen en zo een positieve invloed uit te oefenen – en dat is precies waar wij elke dag aan werken.

Tijdens de top kon ik slechts een korte inleiding geven op het fantastische werk dat de Philips Foundation en het ICRC verrichten. Maar ik ben er daarom niet minder trots op dat deze inspanningen, en andere projecten die we ondersteunen, wereldwijd de levens van talloze mensen verbeteren.

Houd de sociale-mediakanalen van Philips en het ICRC in de gaten voor meer informatie over ons werk en toekomstige projecten.

Philips Twitter @Philips

ICRC Twitter @ICRC

Philips heeft zich verbonden aan ondersteuning van de doelstellingen voor duurzame ontwikkeling van de Verenigde Naties (Sustainable Development Goals, SDG’s). We werken er dag in dag uit aan om ons doel te realiseren: vanaf 2025 jaarlijks het leven van minstens 3 miljard mensen verbeteren. Dat doen we door geavanceerde oplossingen te ontwikkelen die zorgen voor trefzekere diagnostiek, verbeterde zorgverlening en een betere kwaliteit van leven voor patiënten.

Ronald de Jong

Ronald de Jong is Executive Vice-President van Koninklijke Philips N.V. Hij is sinds 2014 bestuursvoorzitter van de Philips Foundation, die is opgericht om de expertise, de kennis en het innovatievermogen van Philips ter beschikking te stellen van mensen over de hele wereld met beperkte toegang tot gezondheidszorg.