13 juli 2017

Community Life Center van Philips biedt hoogwaardige eerstelijnszorg aan 40.000 mensen in een van de meest problematische regio's van Afrika

• Mandera County Government, UNFPA en Philips faciliteren gemeenschapsontwikkeling in een regio met een van de hoogste moedersterftecijfers ter wereld
  • Schaalbaar modulair concept is onderdeel van het nieuwe bedrijfsmodel van Philips, met als doel om de toegankelijkheid van de zorg in Afrika te verbeteren en de aanwezigheid van Philips op het continent te versterken

Amsterdam en Nairobi (Kenia) Koninklijke Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA), een wereldwijde marktleider op het gebied van gezondheidstechnologie, heeft vandaag in samenwerking met het Bevolkingsfonds van de Verenigde Naties (UNFPA) en de regering van de provincie Mandera in Kenia, een nieuw Community Life Center (CLC) geopend in de provincie Mandera. Hulp bij het opzetten van dit nieuwe eerstelijns zorg- en gemeenschapscentrum is onderdeel van Philips’ voortdurende inzet voor verbetering van de toegankelijkheid van hoogwaardige eerstelijnszorg en het verlagen van moeder- en babysterfte – een enorme uitdaging in heel Afrika bezuiden de Sahara. Het CLC is een schaalbaar, zelfvoorzienend concept voor eerstelijnszorg dat Philips als eerste naar Afrika brengt. De bedoeling is om het concept op het hele continent te introduceren.

New Philips Community Life Center in Mandera County Kenya

Een van de hoogste moedersterftecijfers ter wereld

In de Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara heeft 40% van de bevolking geen toegang tot zorgfaciliteiten of gezondheidswerkers. De zorg die wél beschikbaar is, is vaak van lage kwaliteit [1]. De vraag naar eerstelijnszorg in de provincie Mandera is ongeëvenaard; de regio is slecht bereikbaar, onveilig, en beslaat een droog gebied in Noordoost-Kenia met een van de hoogste moedersterftecijfers ter wereld: 3795 sterfgevallen per 100.000 levendgeborenen[2]. Tegelijkertijd is het een grensgebied dat te kampen heeft met een groeiende instroom van mensen die op de vlucht zijn voor de burgeroorlog in Somalië en die zorg nodig hebben. Bijkomende problemen zijn een gebrek aan gekwalificeerde gezondheidswerkers, defecte medische apparatuur (voor zover die überhaupt beschikbaar is), gebrek aan elektriciteit, water en basistechnologie voor de gezondheidszorg, plus een gebrek aan duurzaamheid en betrouwbare gegevens over de volksgezondheid.

Het pas geopende CLC biedt de gemeenschap moderne, geïntegreerde zorg van hoge kwaliteit voor moeder en kind, naast algemene gezondheidszorg en faciliteiten voor de diagnose en behandeling van overdraagbare ziekten. De beschikbare technologieën in het CLC zijn ontwikkeld door de Africa Innovation Hub van Philips om ervoor te zorgen dat ze aan de lokale behoeften voldoen en kunnen functioneren onder de problematische lokale omstandigheden. Door robuuste medische oplossingen die met weinig hulpbronnen kunnen functioneren zorgt Philips, zelfs bij gebrek aan stroomvoorziening of zelfs accu’s, voor zorg van hoge kwaliteit. Voorbeelden hiervan zijn geautomatiseerde ademhalingsmonitoren om longontsteking te detecteren (ChaRM), opwindbare monitoren voor de hartslag van een foetus en draagbare echo-apparaten die via een tablet bediend kunnen worden. Het CLC biedt de gemeenschap daarnaast een schone energievoorziening, werkgelegenheid, en in de toekomst de mogelijkheid om commerciële activiteiten te ontwikkelen. Het centrum, dat voor 40.000 mensen bereikbaar is, zal ook functioneren als veilige omgeving voor maatschappelijke activiteiten.

“De problemen in de gezondheidszorg in Mandera zijn bijzonder zorgwekkend. Ze reflecteren de problemen en de dagelijkse realiteit voor miljoenen mensen in de Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara“, aldus Jasper Westerink, CEO van Philips Africa. “Philips zet zich al vele jaren in voor het verbeteren van de eerstelijnsgezondheidszorg in Afrika, met een sterke focus op de zorg voor moeder en kind. Via het Philips Community Life Center-platform hebben we een nieuw, op waarde gebaseerd zorgmodel geïntroduceerd. Onze ambitie is om dit model in heel Afrika de introduceren en zo de toegang tot eerstelijnszorg aanzienlijk te verbeteren.”

“De opening van het CLC in Mandera is een mijlpaal in de zoektocht naar nieuwe manieren om de gezondheid van moeders en pasgeborenen significant te verbeteren. Dit doen we in de zes provincies[3] waar zich nagenoeg 50% van alle moedersterfte in heel Kenia voordoet,” aldus Dr. Ademola Olajide, vertegenwoordiger van UNFPA in Kenia. “We zien ernaar uit om te blijven leren van hoe het CLC functioneert, en te zien hoe het gaat bijdragen aan de verbetering van het leven en welzijn in de gemeenschap.”

Schaalbaar, modulair, zelfvoorzienend concept

Door de flexibiliteit en modulariteit van het CLC-platform kan het worden aangepast aan de lokale vraag naar zorg. Zo kunnen het dienstenpakket en het mogelijke aantal patiënten worden aangepast aan de lokale behoeften en omstandigheden. Het CLC in Mandera is zelfvoorzienend en zal fungeren als centrum voor de gemeenschap, waar technologie en gezondheidszorg bij elkaar komen. Het technologiepakket voor de eerste fase bevat zonne-energie (voor een betrouwbare, schone energievoorziening), efficiënte en duurzame LED-verlichting voor binnen en buiten (zodat het centrum langer open kan blijven en voor de veiligheid van patiënten en medewerkers), zorgapparatuur (voor monitoring, diagnose en triage van patiënten), laboratoriumbenodigdheden (voornamelijk voor onderzoek gerelateerd aan prenatale zorg) en koelapparatuur (om te voorkomen dat vaccins bederven). In de tweede fase worden IT-oplossingen geleverd (opslag van patiëntgegevens) en wordt gezorgd voor watervoorziening en -zuivering (ter voorkoming van door water overdraagbare ziekten). Naast verbetering van de faciliteiten heeft Philips ook Outreach Kits geleverd. waarmee vrijwilligers de basisgezondheidszorg in de gemeenschap kunnen verbeteren.

“Onze samenwerking met Philips en UNFPA komt als geroepen – de provincie Mandera kampt met een hoge incidentie van moeder- en babysterfte door vermijdbare oorzaken en gebrek aan medische faciliteiten”, aldus Ali Roba, gouverneur van de provincie Mandera. “Dit is het soort samenwerking dat we graag aangaan met de private sector en de VN. Hiermee kunnen we de kwaliteit van leven in onze gemeenschappen aanzienlijk verbeteren.”

Het project draagt bij aan de missie om in 2030 universele gezondheidszorg te bieden, zoals beschreven in het derde duurzame ontwikkelingsdoel van de VN. Onderdeel van het project zijn ook een renovatieprogramma voor gebouwen, vervanging van meubilair, en verbeterde vaardigheden in alle aspecten van de zorg, waaronder klinische, toegepaste en technische training. Uiteindelijk zal dit de gemeenschap en het eerstelijnszorgstelsel van Mandera versterken en zullen zowel de preventieve als de curatieve gezondheidszorg profiteren, evenals de maatschappelijke en economische ontwikkeling.

Lees hier meer over het CLC concept en de activiteiten van Philips in Afrika.

[1]http://www.mckinsey.com/industries/healthcare-systems-and-services/our-insights/three-practical-steps-to-better-health-for-africans

[2] http://kenya.unfpa.org/news/counties-highest-burden-maternal-mortality

[3] Mandera, Marsabit, Migori, Wajir, Isiolo, Lamu

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT‑toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 70.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2016 een omzet van 17,4 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.com/newscenter.

About UNFPA Kenya

The United Nations Population Fund (UNFPA) is the lead UN agency for delivering a world where every pregnancy is wanted, every child is safe, and every young person’s potential is fulfilled. In Kenya, UNFPA, was established in 1972 and has been expanding the possibilities for women and young people to lead healthy and productive lives.

Currently, UNFPA is implementing its 8th Government of Kenya – UNFPA Country Programme (2014-2018) in alignment with the Kenya United Nations Development Assistance Framework (UNDAF, 2014-2018) and in support of the Kenya Health Sector Strategic and Investment Plan (2014-2018) and Vision 2030. UNFPA does this in partnership with the Government, development partners, private sector and other key-stakeholders. Visit www.kenya.unfpa.org for more information.