Nieuwscentrum

21 februari 2017

Philips verhoogt omzet uit groene producten naar 10,2 miljard euro, 58% van de HealthTech-omzet in 2016

Amsterdam – Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) heeft vandaag bekendgemaakt dat de duurzaamheidsprestaties van de onderneming in 2016 verder zijn verbeterd. De omzet uit groene producten is vorig jaar uitgekomen op 10,2 miljard euro, 58% van de HealthTech-omzet [1]. 

 

De prestaties van Philips op duurzaamheidsgebied hebben in 2016 erkenning gekregen van de Dow Jones Sustainability Index, waarin Philips is uitgeroepen tot Industry Group Leader in de categorie ‘Capital Goods’. De onderneming behaalde de hoogst mogelijke scores op drie onderdelen, waaronder klimaatstrategie en operationele eco-efficiëntie.

 

Een ander hoogtepunt van het afgelopen jaar was het startsein voor het nieuwe vijfjarige duurzaamheidsprogramma ‘Healthy people, sustainable planet’. Daarmee worden nieuwe stappen gezet in de richting van het doel dat Philips zich heeft gesteld: in 2025 jaarlijks het leven van 3 miljard mensen verbeteren [2] door de wereld gezonder en duurzamer te maken door middel van innovatie. Philips heeft in 2016 belangrijke vooruitgang geboekt bij het CO2-neutraal maken van zijn eigen bedrijfsvoering, onder meer met de ondertekening van een meerjarig contract voor de inkoop van groene stroom afkomstig van het Zeeuwse Bouwdokken-windpark. Daarnaast worden in de Verenigde Staten sinds januari 2017 alle activiteiten van stroom voorzien door het windpark Los Mirasoles. 

 

Op het World Economic Forum heeft Philips in januari 2017 het Compact for Responsive and Responsible Leadership ondertekend, een initiatief gericht op verduurzaming van bedrijven op de lange termijn en afstemming op de daarmee samenhangende maatschappelijke langetermijndoelstellingen, waarbij alle belanghebbenden een rol spelen.

 

“Duurzaamheid is een integraal onderdeel van de manier waarop we zaken doen, en onze prestaties in 2016 tonen dat ook aan”, aldus Frans van Houten, CEO van Koninklijke Philips N.V. “Philips richt zich met name op gezondheids(zorg)technologie en ambieert een sleutelrol in het bevorderen van toegankelijke zorg voor iedereen. We willen oog houden voor de eindigheid van natuurlijke hulpbronnen, en daarom gaan we uit van de principes van de circulaire economie. In 2016 hebben we de levens van miljarden mensen over de hele wereld verbeterd, en ik ben er trots op dat we een rol spelen in de aanpak van een aantal van de meest urgente mondiale problemen door bij te dragen aan de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties.” 

 

Ten aanzien van het derde van deze zeventien VN-doelen voor duurzame ontwikkeling – Waarborg gezonde levens en bevorder welzijn – maakt Philips gebruik van mobiele en onderling verbonden (‘connected’) technologieën om de primaire gezondheidszorg te versterken en gemeenschappen in staat te stellen zich te ontwikkelen. Daaronder vallen onder meer programma’s als de Philips Community Life Centre Approach in Afrika en Mobile Obstetric Monitoring, een via smartphones werkende oplossing voor zorgverlening op afstand waarmee verloskundigen toezicht kunnen houden op Indonesische vrouwen die risico lopen op zwangerschapscomplicaties.

 

De omzet uit groene producten van de Philips-groep (inclusief Philips Lighting) is met 6% gestegen naar 15,7 miljard euro, oftewel circa 64% van de totale omzet. In 2016 bedroegen de investeringen in groene innovatie in totaal 558 miljoen euro en heeft de groep zijn CO2-voetafdruk verder verkleind. Al deze activiteiten dragen bij aan het twaalfde VN-doel voor duurzame ontwikkeling: zorgen voor duurzame consumptie- en productiemethodes. 

 

Het duurzaamheidsverslag voor 2016 is een integraal onderdeel van het Philips Annual Report 2016.

 

[1] Omzet uit groene producten is omzet die wordt geboekt met producten of oplossingen die leiden tot aanzienlijke milieuwinst op een of meerdere van onze groene aandachtsgebieden: energiezuinigheid, verpakkingen, aanwezigheid van gevaarlijke stoffen, gewicht, toepassing van het kringloopprincipe, en betrouwbaarheid tijdens de gehele levensduur. Daarnaast wordt de zogeheten levenscyclusmethode toegepast om de totale milieuprestaties van een product te bepalen. Hiermee kunnen de milieueffecten van een product tijdens de gehele levenscyclus worden gekwantificeerd (grondstoffen, productie, gebruik en verwerking van het product bij afdanking).

 

[2] Statistische en marktgegevens worden gebruikt om het aantal mensen te berekenen dat in aanraking komt met Philips-producten die tijdens hun gebruiksduur bijdragen aan een gezond leven of verduurzaming. De gemiddelde gebruiksduur van deze oplossingen wordt vervolgens vermenigvuldigd met het aantal oplossingen dat in een jaar wordt geleverd. Na correctie voor dubbeltellingen volgt daaruit het aantal mensen van wie het leven is verbeterd.

Over Koninklijke Philips N.V.

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) is a leading health technology company focused on improving people's health and enabling better outcomes across the health continuum from healthy living and prevention, to diagnosis, treatment and home care. Philips leverages advanced technology and deep clinical and consumer insights to deliver integrated solutions. Headquartered in the Netherlands, the company is a leader in diagnostic imaging, image-guided therapy, patient monitoring and health informatics, as well as in consumer health and home care. Philips' health technology portfolio generated 2016 sales of EUR 17.4 billion and employs approximately 70,000 employees with sales and services in more than 100 countries. News about Philips can be found at www.philips.com/newscenter.

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.