Nieuwscentrum

18 mei 2017

Future Health Index, uitgevoerd in opdracht van Philips, vestigt aandacht op aanzienlijke discrepantie tussen perceptie en werkelijkheid van functioneren wereldwijde zorgsystemen

  • Uitgebreid internationaal onderzoek werpt nieuw licht op de uitdagingen en kansen waar zorgsystemen wereldwijd mee te maken hebben bij de overgang naar naadloze, geïntegreerde zorgmodellen
  • De voornaamste voordelen van ‘connected care’-technologie hebben betrekking op diagnostiek, thuiszorg en behandeling van chronische aandoeningen; preventieve zorg heeft meer aandacht nodig
  • Future Health Index is samengesteld aan de hand van gegevens van 33.000 deelnemers in 19 landen en adviezen van toonaangevende academische en mondiale non-profitorganisaties

 

AmsterdamKoninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA), een wereldwijde marktleider op het gebied van gezondheidstechnologie, heeft vandaag de tweede editie van de jaarlijkse Future Health Index gepresenteerd. Het onderzoek heeft een aanzienlijke discrepantie in beeld gebracht tussen de perceptie van zorgprofessionals enerzijds en burgers anderzijds ten aanzien van de toekomstbestendigheid van zorgsystemen. Het onderzoek stelt tevens vast dat de voornaamste voordelen van ‘connected care’-technologie betrekking hebben op diagnostiek, thuiszorg en behandeling van chronische aandoeningen.

 

“Het grootste deel van de zorgsector erkent dat verbinding tussen patiënten en zorgverleners een belangrijke aanjager is van kwaliteitsverbetering en kostenbeheersing in de zorg”, aldus Jan Kimpen, Chief Medical Officer van Philips. “We zien echter dat de acceptatie van ‘connected’ technologieën nog steeds beperkt is en daarmee een van de grootste hindernissen vormt voor het invoeren van naadloze, geïntegreerde zorg. The Future Health Index 2017 onderstreept dat het niet alleen belangrijk is om de zorgverlening binnen verschillende zorgsystemen aan te passen, maar dat ondertussen ook moet worden gewerkt aan de verschillen tussen de percepties van zorggebruikers en het feitelijke functioneren van het systeem in een bepaald land. Op punten waar sprake is van duidelijke discrepanties tussen werkelijkheid en perceptie is het lastiger om een duidelijk traject voor toekomstige ontwikkeling uit te werken.”

Future Health Index 2017

De Future Health Index, waarin wordt onderzocht in hoeverre zorgsystemen in vijf verschillende werelddelen zijn voorbereid op toekomstige uitdagingen, maakt duidelijk dat de grootste discrepantie (met een gemiddelde van 31,5 punten) tussen perceptie en werkelijkheid de integratie van zorgsystemen betreft) ‘Connected’ technologie en gegevensdeling maken een geïntegreerd netwerk mogelijk waarin zorgverleners en patiënten nauw samenwerken voor verbeterde ondersteuning van de besluitvorming, gericht op optimale gezondheid. Het nieuwe onderzoek laat echter zien dat het beeld onder zorgprofessionals en burgers over de mate van integratie van zorgsystemen positiever is dan de feitelijke situatie. 

 

Het internationale onderzoek maakt duidelijk dat een aantal van de grootste barrières voor het invoeren van een echt geïntegreerde, naadloze en ‘connected’ zorgverlening betrekking heeft op de technologie zelf. 

Ondanks deze barrières liggen er zeker mogelijkheden voor zorgsystemen wereldwijd om te profiteren van betere integratie. Bijna één derde (30%) van de ondervraagde zorgprofessionals denkt dat toegankelijke, beveiligde platforms voor informatiedeling tussen zorgprofessionals de sterkste positieve invloed zou hebben bij het stimuleren van mensen om actief aan hun gezondheid te werken. 42% van hen zei de kans groter te achten dat ze ‘connected care’-technologie zouden gebruiken als ze bewijs kregen dat het processen efficiënter maakt. 

 

Zowel zorgprofessionals als ondervraagde burgers zagen mogelijkheden voor ‘connected care’-technologie om verbetering tot stand te brengen in het gehele gezondheidscontinuüm; voornamelijk voor diagnostiek, thuiszorg en de behandeling van chronische aandoeningen. Onder burgers en zorgprofessionals wordt ‘connected care’-technologie het vaakst gezien als belangrijk voor verbetering van thuiszorgdiensten voor ouderen/geriatrische zorg (78% en 82%), behandeling van medische klachten (77% en 81%), diagnose van medische aandoeningen (76% en 77%) en thuiszorgdiensten (74% en 81%).

 

“De meeste landen zijn niet voorbereid op de aanstaande stijging van het aantal 70-plussers, laat staan op het nu al toenemende aantal gevallen van diabetes, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten bij leeftijdsgroepen daaronder. De kosten van deze trends worden onbeheersbaar”, aldus Patricia Mechael, hoofd-leidinggevende, hoofd beleid bij HealthEnabled en uitvoerend vice-bestuursvoorzitter bij de Personal Connected Health Alliance van HIMSS, en lid van het FHI-adviespanel. “Als een mentaliteitsverandering – van reactieve naar proactieve zorg – bij één persoon met pre diabetische verschijnselen het ontstaan van diabetes kan voorkomen, dat is dat al een enorm voordeel voor die persoon zelf en zijn of haar naasten, maar ook voor het overbelaste zorgsysteem.”

 

Hoewel zorgprofessionals zich zorgen maken over de kwaliteit en nauwkeurigheid van gegevens afkomstig van ‘connected care’-apparatuur, geeft 22% van de ondervraagde zorgprofessionals aan de kans groter te achten dat ze ‘connected care’-technologie zouden gebruiken als het gebruik en succes ervan door casestudy’s zou worden geïllustreerd. 19% acht de kans groter dat ze deze technologie zouden gebruiken als het gebruik en succes ervan zou blijken uit gerandomiseerde, gecontroleerde studies.

 

De Future Health Index maakt ook duidelijk dat consumenten tegen hindernissen aanlopen die hen er mogelijk van weerhouden om hun gezondheid proactiever te benaderen of om nauwer samen te werken met de verschillende professionals in hun zorgteam. Van de ondervraagde consumenten die in de voorgaande 12 maanden ‘connected care’-technologie hadden gebruikt, gaf 23% aan niet te begrijpen hoe ze de uitkomsten ervan moeten interpreteren. 24% van de ondervraagde bevolking zei de indruk te hebben dat ze geen zeggenschap hebben over hun medische dossier.

 

De Future Health Index heeft ook blootgelegd dat er internationaal consensus bestaat over het idee dat ‘empowerment’ – meer verantwoordelijkheid en mogelijkheden – voor patiënten en zorgprofessionals in combinatie met wezenlijke aandacht en financiering voor preventieve zorg, de sleutel vormt voor duurzame zorgverlening. 59% van de ondervraagde zorgprofessionals vindt dat het merendeel van zijn/haar tijd aan preventieve zorg – gezonde mensen gezond houden – zou moeten worden besteed.

 

“De manier waarop we zorg verlenen, verandert in hoog tempo”, aldus Brian Donley, arts, medisch directeur bij de Cleveland Clinic. “Het is de verantwoordelijkheid van een zorgteam om innovatief te zijn en met nieuwe manieren te komen om voor patiënten en gemeenschappen op te komen. Daarbij hoort dat doorlopend wordt gezocht naar creatieve oplossingen om patiënten naadloze toegang tot zorg en informatiedeling te bieden – in een artsenpraktijk, maar bijvoorbeeld ook vanuit huis. Artsen dienen niet alleen de kracht van technologie te benutten voor een verbinding met patiënten, maar moeten ook patiënten, in het bijzonder chronisch zieken, aanmoedigen om een actievere rol te spelen in hun eigen zorg. Zorgverlening is een teamsport, waarin zowel het medische team als de patiënt moeten bijdragen aan het realiseren van positieve zorgresultaten.”

 

 

Het rapport over de Future Health Index 2017 is te downloaden via https://www.futurehealthindex.com/report/2017

 

Meer informatie over de Future Health Index is beschikbaar op https://www.futurehealthindex.com

Over Koninklijke Philips N.V.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 70.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2016 een omzet van 17,4 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.com/newscenter.

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

Onderwerpen

Contact

Beeldmateriaal

Delen op sociale media

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.