16 mei 2017

Met de juiste apparatuur en ondersteuning kan iedereen een leven redden

Brussel - Philips zet de schouders onder de Week van het Hartritme (van 29/5 tot 2/6), een initiatief van de Belgian Heart Rythm Association (Behra) dat de Belgische bevolking wil sensibiliseren omtrent de gevaren van hartritmestoornissen. Dit jaar ligt de focus op hartstilstand, het reanimeren en het gebruik van de Automatische Externe Defibrillator (AED).

In België krijgen gemiddeld 30 personen per dag een hartstilstand buiten het ziekenhuis. In zo’n geval is een snelle reactie een bepalende factor voor de overlevingskans en het herstel. Tijdens de Week van het Hartritme, die loopt van 29 mei tot 2 juni, organiseert de Behra in 12 scholen over heel België 12 gratis informatie- en initiatiesessies over de risico’s van hartstilstand en de reanimatie van slachtoffers. Deze trainingen zijn toegankelijk voor iedereen. Registeren kan hier. Eind april en begin mei vonden reeds verschillende sessies plaats voor studenten. Zij kregen van een cardioloog en getrainde hulpverleners informatie over de gevaren en het vermijden van een hartstilstand. Daarnaast werden ze ook geïnitieerd in het (durven) reanimeren van slachtoffers.

Tijdig gebruik van AED doet de overlevingskans stijgen tot 50%

Wanneer een hartstilstand optreedt, wordt het bloed niet meer goed rondgepompt en zakt het slachtoffer in elkaar. Indien het slachtoffer niet geholpen wordt binnen de eerste 4 à 6 minuten, is er een overlevingskans van slechts 5 à 10%. Elke minuut die voorbijgaat zonder hartmassage of externe schok om het hart terug op te starten, doet de overlevingskans dalen met 10%. Om de kans om te overleven te vergroten, is een combinatie van reanimatie en een schok van een AED aangeraden. Door gebruik te maken van een AED stijgt die overlevingskans tot rond de 50%. Door te defibrilleren geef je een elektrische schok aan het hart van het slachtoffer. Die schok zal ervoor zorgen dat het elektrische systeem van het hart wordt gereset en vervolgens het normale hartritme hersteld kan worden.

AED’s met ingebouwde begeleiding

Met de juiste apparatuur en ondersteuning kan iedereen een leven redden. Daarom zijn de Philips AED’s ingebouwd met een Life Guidance die stapsgewijs mensen begeleidt door een cardiaal noodgeval. Een onderzoek van de BeHra, uitgevoerd in januari 2017 bij de Belgische bevolking, toont aan dat 60% van de respondenten durft gebruik te maken van een AED. Een cijfer dat stijgt tot 82% eenmaal ze weten dat het toestel gesproken instructies geeft.  De begeleiding kan helpen om zelfvertrouwen te geven om snel en daadkrachtig op te treden. Een persoonlijke coach met een rustige, duidelijke stem legt op een eenvoudige wijze uit wat er gedaan moet worden en de instructies worden actief aangepast zodat de gebruiker een correcte therapie kan toepassen. Intelligente sensoren beoordelen de situatie en bieden dankzij een SMART-analyse spontaan de juiste behandeling op het juiste moment, afgestemd op de man, de vrouw of het kind in kwestie. Daarnaast verkort de Quick Shock-toepassing van de Philips AED’s de kritieke tijd tussen reanimatie en schok.

Uit onderzoek blijkt dat slachtoffers van een acute hartstilstand meer baat hebben bij reanimatie dan voorheen werd aangenomen. Het vergroot de kans dat de toegediende schok zijn werk doet, maar dat gunstige effect verdwijnt snel wanneer de reanimatie gestopt wordt. Door de Quick Shock verkort de onderbrekingsduur tussen reanimatie en schok.

Reanimatietrainingen voor het personeel

Tijdens de Week van het Hartritme organiseren wij een ‘on site’ training in onze Philips kantoren in Brussel om zoveel mogelijk mensen te sensibiliseren en te trainen. Wij willen zoveel mogelijk (eigen) medewerkers opleiden aan de hand van korte demo’s en initiatietrainingen en ze bewust maken over de AED's in het gebouw en hoe ze te gebruiken indien nodig.

Voor meer informatie over de Week van het Hartritme kan je terecht op: www.mijnhartritme.be

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 70.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2016 een omzet van 17,4 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.com/newscenter.

Onderwerpen